payamgps.com

سلول های بنیادی و افزایش طول عمر

سلول های بنیادی و افزایش طول عمر

20 سال بعد انسان هایی 1000 ساله خواهیم داشت

بر اساس صحبت های های دکتر اوبری دوگری که در زمینه ی زیست پزشكی و امراض پیری متخصص است، حقایق شگفت انگیزی به ذهن می رسد. وی دانشمند ارشد انجمنی به نام تحقیقات طول عمر انسان درانگلستان است. او در واقع در زمینه ی عمر جاودانی بشر تحقیق کرده است. او گفته است که شاهد اولین انسانی خواهیم بود كه 150 ساله است. همچنین اولین انسان با طول عمر 1000 سال قابل وجود داشتن است. این موجود تا 20 سال دیگر به حیات خواهد رسید.
به گزارش خبر گزاری ایسنا، به نقل از صحبت های دوگری، دانشمندان خواهند توانست در مدت زندگی این انسان که 150 سال دارد، به تجهیزات و موارد لازم برای درمان کردن پیری دست یابند. همچنین خواهند توانست بیماری‌های نشأت گرفته از پیری را پیدا كرده و طول عمر بشر را به طور نامحدودی زیاد کنند.

دکتر دوگری شانس قطعی بودن كنترل طول عمر انسان از طریق علم پزشكی را تا 25 سال بعد 50 ـ 50 خوانده است. او همچنین پیش‌بینی می‌كند كه بشر برای كنترل منظم سلامتی خود به پزشكان مراجعه می کنند و به درمان‌هایی شامل ژن درمانی، درمان سلولی، شبیه سازی دستگاه ایمنی و دیگر تکنیک های پیشرفته ی پزشكی خواهند پرداخت. بدین وسیله خواهند توانست بدن خودشان را در وضعیت مناسبی نگه دارند.

پیری چیست؟

دکتر دوگری، پیری را بسیار جالب توصیف می کند. او می گوید یك عمر انباشته شدن آسیب‌های سلولی و مولكولی در کل بدن پیری است. وی همچنین می گوید هدف این می باشد كه افراد به استفاده از چیزی که پیرپزشكی پیشگیرانه نام دارد روی خواهند آورد. یعنی درمانی که در آن، هر کس به درمان مدت دار آسیب‌های مولكولی و سلولی قبل از اینکه به سطح بیماری‌زا برسند، بپردازد.

سلول های بنیادی و افزایش طول عمر

این موضوع بسیار بحث بر انگیز است. اینكه در آینده امید به زندگی کردن و زنده ماندن تا چه حد و به چه میزان افزایش خواهد یافت، موضوع بسیار داغی از بحث‌های اکنون است. اما به طور کلی تمایلات بشر مشخص شده است. سالیانه حدود سه ماه به مقدار امید به زندگی اضافه شده است. و دانشمندان پیش‌بینی کرده اند که تا سال 2030 حدود یك میلیون از آدم ها بیشتر از صد سال عمر خواهند كرد.

تا امروز طولانی‌ترین عمر در جهان مربوط به انسانی 122 ساله است و رکورد جهانی محسوب می شود. پژوهشگران می گویند تا پایان سال 2010 بیشتر از 44 هزار فرد دارای صد سال در ژاپن بوده اند. با این وجود بعضی از كارشناسان اعتقاد دارند که تمایل بشر به سوی افزایش طول عمر احتمال دارد مختل شود. زیرا با توجه به پدیده ی چاقی جمعی كه دولت های ثروتمند و در حال توسعه را درگیر کرده است این مسئله مستعد مختل شدن است.

آیا ادعای طولانی کردن عمر انسان درست است؟

ممكن است ادعای دكتر دوگری دور از دسترس به چشم بیاید. اما جایزه 20 هزار دلاری موسسه ی فناوری ماساچوست در سال 2010 برای بیولوژیست مولكولی كه در صدد بود نشان نظریه ی‌ دوگری غلط بوده، کار به جایی نبرد. اما باز هم بعضی از دانشمندان این نظریه را اشتباه می دانند و آن را در مرحله ی اولیه ی آزمایش و پژوهش دانسته اند.

طبق صحبت های دوگری، این نظریه آن طور که بسیاری فکر می کنند نیست. در حقیقت هدف او زنده نگهداشتن بشر با شرایط ناسالم نیست. هدف او پیشگیری از بیمار شدن مردم علی رغم بالا رفتن سنشان است.

دوگری آسیب‌های نشأت گرفته از از پیر شدن را به هفت دسته ی کلی تقسیم کرده است. او برای هر كدام تکنیک های درمانی خاصی را متذکر شده که باید در نظر گرفته شود.

سلول های بنیادی و درمان بشر

به گفته ی دوگری در حالی كه علم در بعضی از این دسته ها همچنین در مرحله ی ابتدایی است، بعضی از این علوم در این دسته‌بندی‌ها به مراحل کامل شده و امید بخشی دست یافته اند. به طور نمونه درمان بشر با سلول‌های بنیادی، بزرگترین این دسته‌بندی‌ها به حساب می آید. اكنون این درمان در مرحله ی بالینی است. بیماریهای قلبی و عروقی كه اکنون بزرگترین قاتل بشر در کل جهان به حساب می آیند، هنوز راه طولانی ای تا درمان کامل دارند.

در بیماریهای قلبی كه منجر به کاهش عملكرد قلب شده و نیز حملات و ایست‌های قلبی را پدید می آورد، انباشت نوع خاصی از زباله‌های مولكولی اتفاق می افتد. این مواد به گفته ی دوگروی محصول فرعی مکانیسم سوخت و ساز بدن هستند. بدن انسان قادر به مصرف کردن و یا نابود کردن آن‌ها نیست.
دوگری اکنون بر روی این زباله های مولکولی کار می کند. او سعی می کند قابلیت نابودی این مولکول ها را به انسان بدهد.

دوگروی به طور دقیق طول عمر انسان را پیش بینی نکرده است. اما اعتقاد دارد با هر پیشرفت بنیادی در زمینه ی طول عمر بشر دانشمندان قادر خواهند بود به پیشرفت های علمی بیشتری برسند.

منابع
Tabnak.ir
Isna.ir

اسپانسر: پیام جی پی اس فروشنده ردیاب خودرو