payamgps.com

سلول درمانی پوست

سلول درمانی پوست

سلول های بنیادی

علائمی که زندگی ما به آنها وابسته است علائم حیاتی نام دارند. علائم حیاتی بدن ما را در حالت پایداری قرار می دهند. آنها بسیار مهم هستند. به طور مثال ضربان قلب ، رخداد ها در مغز، پالایش خون به وسیله ی کلیه ها، جایگزین کردن سلولهای مرده و غیره . سلول های بنیادی در این میان جایگاه ویژه ای دارند.  آنها وظایف بی نظیری را بر عهده دارند. چرا که وظیفه ی آنها ساختن همه ی سلولهای ذکر شده است. سلولهای بنیادی عامل ساخته شدن سلولهای جدید هستند. زمانی که سلولهای بنیادی تقسیم میشوند، قادر هستند سلولهای مثل خودشان بسازند. یا حتی میتوانند سلولهای دیگری از گونه ی دیگری بسازند. به طور مثال سلول های بنیادی موجود در پوست میتوانند سلولهای بنیادی پوست جدید بسازند یا حتی قادر هستند سلول های مختلف دیگری را در پوست تولید کنند. برای نمونه می توانند رنگدانه ها ی  ملانین را بسازند.

چرا سلولهای بنیادی در سلامت ما نقش مهمی دارند؟

وقتی که ما جراحت بر میداریم یا مریض میشویم، سلول های بدنمان هم آسیب میبینند یا می میرند. در هنگام این رویداد سلولهای بنیادی فعال میشوند . سلولهای بنیادی وظیفه ی تعمیر کردن بافتهای آسیب دیده و جایگزینی سلولهایی مرده را دارند. بدین صورت است سلولهای بنیادی بدن ما را در وضعیت سالم نگاه میدارند. و موجب پیشگیری از پیری زودرس میشوند. سلولهای بنیادی در واقع مانند دسته ای از پزشکان میکروسکوپی برای ما عمل می کنند.

سلول درمانی پوست

گونه های متفاوت سلولهای بنیادی کدامند؟

سلولهای بنیادی به اشکال متفاوت  وجود دارند. متخصصان اعتقاد دارند که هر عضو داخلی در بدن سلولهای بنیادی مخصوص به خودش را دارد.  برای نمونه سلول های خونی از سلولهای بنیادی خون تولید  می شوند. با همه ی این ویژگی ها سلولهای بنیادی در مراحل  اولیه ی رشد انسانی پیدا هستند. زمانی که پژوهشگران این سلولها را رشد دادند، آنها را سلولهای بنیادی جنینی نام گذاشتند.

علت اینکه پژوهشگران بسیار در رابطه با سلولهای بنیادی جنینی شگفت زده شده اند این است که سلولهای بنیادی جنینی وظیفه ی این را دارند که در زمان رشد جنین، هر عضو یا بافتی را تولید کنند. یعنی این که سلولهای بنیادی جنینی، بر خلاف سلولهای جنینی بالغ قادر هستند به صدها نوع دیگر از سلول های بدن تبدیل شوند. به طور مثال، اگرچه سلول های بنیادی خونی فقط میتواند سلول های خونی بسازد، سلولهای بنیادی جنینی قادر هستند خون، پوست، استخوان، مغز، و غیره را تولید کنند.

همچنین، سلولهای بنیادی دارای این قابلیت هستند که بافت ها و حتی اعضا را تولید کنند. در حالیکه سلول های بنیادی بالغ شده دیگر نمیتواند این کار را انجام دهند. بنابراین، که سلولهای بنیادی جنینی توانایی بسیار بیشتری برای درمان اعضای بیمار دارند. سلول های بنیادی جنینی از جنین های به جا مانده درظرفهای آزمایش بعد از درمانهای باروری به دست می آیند. این جنین ها تنها چند روز بیشتر عمر نکرده اند.

سلول های بنیادی و درمان بیماری های پوستی

سلولهاي بنيادي يا Stem cell در همه ی بافتهاي بدن وجود دارند. اين سلول ها قابلیت تبديل شذن به سلولهاي تخصص يافته یا همان بافت ها را دارند. این سلول ها در مواقع مورد نیاز مثلا  اختلالات بافتي شروع به كار می کنند و تكثير می شوند. به خاطر داشتن همين قابلیت به آنها سلولهاي بنيادي می گویند. وظیفه ی  اين سلولها در بدن اين می باشد كه در موقع اختلال يا بيماري تكثير می شوند و سلول هاي جديدي را به بافت اضافه می کنند. این فعالیت بنیان کار سلول درماني را تشكيل مي دهد.

سلول درمانی پوست

آیا توانایی همه ی سلول های بنیادی یکسان است؟

توانايي اين سلول ها به یک شکل نيست. این سلول ها در دسته های سلولهاي بنيادي همه توان یا (Totipotent) مثل تخمك، سلولهاي بنيادي پر توان يا رويان (Pluripotent) كه به طور تقریبی 4 روز عد از لقاح به وجود مي آيند، سلولهاي بنيادي چند توان يا (Multipotent) كه سلول هاي بافت منشأ كه از آن ایجاد شده اند درست می کنند و سلولهاي بنيادي تك توان يا (Unipotent) كه در هر بافتی تنها مي توانند عمل تكثير خودشان را صورت ببخشند، دسته بندي مي شوند.

سلولهاي بنيادي موجود در پوست از نوع تك توان هستند. این سلول ها شامل فيبروبلاست، ملانوسيت و كراتينوسيت می باشند. سلولهاي بنيادي فيبروبلاست رشته هاي كلاژن را می سازند. آنها ساختار اصلي ظاهر و خاصیت ارتجاعی پوست را ایجاد می کنند. سلولهاي كراتينوسيت در اپيدرم وجود دارند. این سلول ها در پديده ی ترميم زخم، مهاجرت سلولی و تكثير تفاوت دارند. سلولهاي ملانوسيت دارای ملانين هستند. ملانين رنگدانه اي است كه مقدار تراكم آن در سلول هاي ملانوسيت موجب به وجود آمدن رنگهاي مختلف طبيعي در پوست می شود.

در حقیقت كاربرد همزمان فيبروبلاست و كراتينوسيت و ملانوسيت در معالجه ی بيماران سوختگي می تواند موفقيت آمیز باشد. از طرف دیگر به کار بردن سلول هاي ملانوسيت در درمان بيماران دارای عارضه ی لک و پيس ويتيليگو نتیجه بخش خواهد بود.

 

برای تماس با ایران ژنس میتوانید از طریق تماس با 09121394944 و یا شماره ثابت 88563259 تماس حاصل فرمایید. کارشناسان ما بصورت 24 ساعته آماده پاسخ گویی به سوالات شما عزیزان هستند.

 

اسپانسر: پیام جی پی اس فروشنده ردیاب خودرو