payamgps.com

اثرات نور خورشید بر پوست

اثرات نور خورشید بر پوست

بسیاری از افراد مدت زیادی زیر نور آفتاب قرار دارند. قرار گرفتن در زیر آفتاب احساس دلخواهی دارد. ولی بعضی وقت ها این احساس خوب، یا به قیمت آسیب رسیدن به پوست ما تمام می شود. زیرا پرتوهای خورشیدی موجب تعداد زیادی از تغییرات و آسیب ها برای پوست می‌شود.

یکی از مشکلات بسیاری از افراد این است که چگونه می توانند پوستی شاداب، شفاف و زیبا داشته باشند. ناگزیر با سپری شدن زمان، چین و چروک، خطوط عمیق و سطحی، تیره‌شدن پوست و لکه ها در صورتمان نمایان می شوند. تابش آفتاب نیز این روند را سرعت می بخشد.

پرسشی که در ذهن می آید این است که برای محافظت از خود در برابر مضرات نور خورشید چه کارهایی می شود انجام دهیم؟

با توجه به این که درجه ی تابش نور خورشید در فصول بهار و تابستان عوض می شود، شدت نور خورشید تابیده شده بیشتر می‌شود. همچنین مقدار بیشتری از این پرتوها به پوست می‌رسد. به عبارت دیگر اثرات پرتو ماورابنفش بر روی پوست به عرض جغرافیایی، شدت تابش و مدت قرارگرفتن زیر نور خورشید وابسته است.

نیاز به استفاده از ضدآفتاب

یکی از بهترین محصولاتی که می تواند از پوست در برابر آفتاب حفاظت کند، کرم ضدآفتاب است. در مورد ضرورت مصرف کرم های ضد آفتاب توصیه هایی شده است که خوب است به آنها دقت کنید: کرم‌های ضدآفتابی که استاندارد هستند، مقدار چشمگیری از نور خورشید را انعکاس می دهند یا به خود جذب می‌کنند.

این کرم‌ها اجازه ی وارد شدن آفتاب به لایه‌های عمقی پوست را نمی‌دهند. به عبارت دیگر کرم های ضدآفتاب قادر هستند از پیر شدن پوست، ایجاد شدن چین و چروک، ایجاد سرطان پوست و آفتاب سوخته شدن جلوگیری کنند.

استفاده کردن از کرم های ضدآفتاب موجب جذب شدن پرتوی خورشید یا بازگشت و منعکس شدن آن از سطح پوست می‌شود. بنابراین می تواند مانع نفوذ کردن پرتوی آفتاب شود.

 

بین انواع کرم های ضد آفتاب کدام را انتخاب کنیم؟

 

در داروخانه‌ها گزینه‌های بسیاری برای ضدآفتاب پیشنهاد داده می‌شود. شاید این پرسش برایتان پیش بیاید که بین اینها کدامشان برای پوست مناسب است؟

کرم ضدآفتاب باید با پوست سازگاری داشته باشد.به افرادی که پوست صورتشان چرب می باشد یا در صورتشان آکنه و منافذ باز وجود دارد، توصیه می شود ضدآفتاب کم‌چرب یا بدون چربی استفاده کنند. همچنین افرادی که دارای پوست روشن هستند، بهتر است ضدآفتاب با قدرت بیشتر استفاده کنند.

آقایان نیز، بهتر است کرم‌های بدون رنگ و کم‌چرب مصرف کنند. استفاده از ضدآفتاب‌هایی که دارای فیلتر شیمیایی نیستند هم برای زنان باردار و کودکان مناسب هستند.

کرم ضد آفتاب باید چه خاصیت هایی داشته باشد؟

علاوه بر ماندگاری ضدآفتاب، نوع و اندازه ی قدرتش هم حائز اهمیت است. نکته ی دارای اهمیت دیگر این است که لازم است از ضدآفتاب به طور همیشگی، در زمان مناسب و به مقدار کافی استفاده کرد.

اثرات نور خورشید بر پوست

مضرات نور خورشید برای پوست

نور خورشید و ایجاد سرطان

 

نور خورشید، قادر است آسیب های زیادی برای سلامتی پوست افراد در پی داشته باشد. به عبارت دیگر، ماندگاری بیش از حد در زیر  نور خورشید احتمال مبتلا شدن به سرطان پوست را در سال‌های بعد زیاد می کند.

استفاده کردن از لباس پوشیده و دارای رنگ روشن، کلاه لبه‌دار، رژیم غذایی مناسب و نکشیدن سیگار نیز در حفظ سلامتی پوست بسیار موثر هستند. علاوه بر عوامل ذکر شده، ویتامین‌ها هم با ترکیبات ضد‌رادیکالی که دارا هستند و آنها را به پوست می رسانند، اثرات زیانبار نور خورشید را در پوست خنثی می‌کنند. بنابراین عوارض مضر نور خورشید را کاهش می‌دهند.


تغییرات در بافت ها بوسیله ی نور خورشید

 

اشعه‌ی فرابنفش یا UV موجب ضخیم و یا نازک شدن بیش از حد پوست می‌شود. پوست ضخیم شده در نواحی دارای چین و چروک زمخت مخصوصا  در ناحیه ی پشت گردن مشاهده می‌شود. این چروک ها با کشیدن پوست رفع نمی شوند.

عارضه ای به اسم سولار الاستوز (Solar elastosis) در ناحیه ی پوست ضخیم و دارای چین و چروک‌های زمخت ایجاد می شود. سولار الاستوز به معنای تخریب شدن بافت کشسانی پوست ناشی از نور خورشید است. و موجب پیری زودرس و پدید آمدن چین و چروک در پوست می شود.

یکی از اثرات رایج UV ، نازک شدن پوست می باشد. که موجب چروکیده شدن، خون‌مرده شدن و پاره شدن آن می‌شود.

 

تغییرات در رگ های خونی بوسیله ی نور خورشید

 

پرتو های فرابنفشس، دیواره ی رگ‌های خونی را نازک می‌کنند. بنابراین با کوچک‌ترین ضربه، رگ‌های خونی این ناحیه در زیر تابش نور خورشید، پاره شده و خون‌مردگی در لایه های زیرین پوست پدید می آید.

برای نمونه خون‌مرده شدن پوست بر اثر نور خورشید بیشتر در قسمت های پشت دست‌ها یا ساعد مشاهده می‌شود. ولی درنواحی  بازوها و سمت داخلی دست‌ها و ساعد مشاهده نمی‌شود.

نور خورشید موجب اتساع مویرگ‌های پوستی به ویژه مویرگ های  پوست صورت نیز می‌شود.

برای تماس با ایران ژنس میتوانید از طریق تماس با 09121394944 و یا شماره ثابت 88563259 تماس حاصل فرمایید. کارشناسان ما بصورت 24 ساعته آماده پاسخ گویی به سوالات شما عزیزان هستند.

http://iranjeunesse.com/

اسپانسر: پیام جی پی اس فروشنده ردیاب خودرو