payamgps.com

علت وجود لک در صورت

علت وجود لک در صورت

کرم های ضد لک

این مقاله درباره ی لک های پوستی توضیح خواهد داد.  قصد داریم علل ایجاد این لکه ها و سن شروع شدن لک ها را توضیح دهیم. رایج ترین لک ها به شما معرفی خواهیم کرد.

 

چرا لک‌ها روی پوست ظاهر می‌شوند ؟

رنگ‌ پوست به ترکیباتی مثل هموگلوبین، کاروتنوئید و ملانوسیت‌ها وابسته است. ملانین بیشترین اثر را روی رنگ پوست می‌گذارد. تغییرات رنگ در پوست به ۲ صورت است. یا ذاتی یا همان ژنتیکی است و یا اکتسابی می باشد که در اثر مواجه شدن با نور خورشید پیدا می شوند. در نواحی مختلف بدن به خاطر اینکه تراکم ملانوسیت‌ها یا سلول‌های دارای ملانین فرق دارد، رنگ پوست احتمال دارد متفاوت باشد.

به دلیل تحریکات درونی و بیرونی و یاد شدن سلول‌های رنگ‌‌ساز ، لک‌های پوستی پیدا می‌شوند. موارد مختلفی در این میان نقش دارند که از آنها می‌توانیم به اختلال های ژنتیکی، داروها، عفونت‌های موضعی، نوع تغذیه و سوء تغذیه، مواد‌ شیمیایی، بیماری های پوستی، اختلالات هورمونی ، دوران حاملگی و غیره اشاره کرد.

سن لک های پوستی

سن ایجاد شدن لک ها به علت بروز لک وابسته است. بعضی لک‌ها در مردان و بعضی در زنان رایج ترند و بعضی به دوران کودکی ارتباط دارند. بعضی نیز در سالمندی پیدا می‌شوند.

 

رایج ترین علت بروز لک

رایج ترین دلیل بروز لک، نور خورشید است. شایع‌ ترین نوع لک در پوست، لک‌های دوران بارداری است. که در بیشتر خانم‌ها به رنگ قهوه‌ ای و به شکل قرینه و به‌ مرور ظاهر می‌شوند. تعدادی از خانم‌هایی که از قرص‌های پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنند هم به همین لک‌ها دچار می‌شوند. بعضی وقت ها پس از تمام شدن بارداری یا قطع کردن مصرف قرص، لک ها برطرف می‌شوند. ولی گاهی تا سال‌ها بر جای می‌مانند.

کرم ضد لک لومینس

لک های دوران کودکی

کک و ‌مک از ۵ سالگی پیدا می شود. بیشتر روی نقاط باز بدن مشاهده می‌شود. این نوع لک به ویژه در افرادی که دارای پوست روشن و موهای قرمز یا چشمان آبی هستند بیشتر مشاهده می‌شود. این لک ها با زیاد شدن سن روشن‌ می‌شوند. اگرچه کک‌ و مک از منظر زیبایی آزاردهنده می باشد ولی خطری برای سلامتی ندارد.

 

لک های دوران سالمندی

لک‌های پیری که از اسمشان هم پیدا است، با تماس طولانی مدت با نور خورشید و زیاد شدن سن پیدا می‌شوند. این لک‌ها مسطح بوده و قهوه‌ای‌رنگ هستند. در ناحیه ی صورت و پشت دست‌ها پدید می آیند. با گذشت زمان پررنگ‌ تر و وسیع‌ تر می‌شوند و توصیه می شود حتما معاینه شوند. چون ممکن است به ضایعات بدخیم تغییر کنند.

 

ارتباط تغذیه و بروز لک ها

بعضی لک‌ها با کمبود ویتامین B12 پیدا می شوند. این لک‌ها در افراد دارای پوست تیره شایع‌تر هستند. کمبود ویتامین‌ A، اسید فولیک و کم‌خونی نیز می‌توانند موجب بروز این مشکل شوند.

آیا داروها از عوامل بروز لک هستند؟

پاسخ مثبت است. افراد زیادی می‌گویند از پوستشان در مقابل آفتاب نگهداری می‌کنند. ولی علل بروز لک را نمی‌دانند. استفاده کردن از بعضی داروها مثل قرص‌های ضدبارداری، قرص های ضد مالاریا و بعضی داروهای روان‌پزشکی، رنگی قهوه‌ای یا آبی تیره روی پوست به وجود می آورند. داروهای شیمی‌درمانی و داروهایی که پوست را نسبت به نور حساس می‌کنند هم می‌توانند موجب بروز لک شوند.

 

آیا محل زخم های تازه ترمیم شده بیشتر مستعد ایجاد لک هستند؟

بعضی لک‌ها  در پی التهاب پوست به وجود می آیند. پوست افرادی که دچار جوش های صورت هستند، زخم دارند، جوش‌هایشان را دستکاری می‌کنند، به لوپوس مبتلا هستند، پوستشان زیر سایش است و یا لیزر می‌کنند، در تماس با نور خورشید، بیشتر تیره می‌شود. افرادی که صورتشان را کیسه می‌کشند هم احتمال دارد با تکرار این عادت به لک مبتلا شوند.

 

بیماری‌ها و لک پوست

بیماری نیز می‌تواند دلیل بروز لک باشد. در پوست افراد مبتلا به بعضی بیماری‌ها مثل آسم، بیماری های کبدی و ریوی، روماتیسم و غیره لک‌های تیره پدید می‌آیند.

ارتباط شغل و لک های پوستی

لک‌های شغلی در پی تماس پوست با آسفالت و یا ترکیب‌های شیمیایی و روغنی و نور خورشید پدید می‌آیند. این نوع از لک‌ها باید به وسیله ی پزشک وارسی شوند. و اگر احتیاج است، نمونه‌برداری و درمان شوند. بعضی وقت هم هم پدها و ادکلن‌ها دلیل بروز لک می باشند. زمانی که بعضی ترکیب‌های شیمیایی از عطرها و ادکلن‌ها روی پوست ریخته می‌شود، لک تیره پدید می آورد. این مشکل به ویژه در آقایانی که ادکلن را به نواحی گردن یا پشت گوش می زنند، بیشتر مشاهده می‌شود.

 

 آیا می شود از بروز لک‌ها جلوگیری کرد؟

در باره ی بعضی لک‌ها بله می شود. ولی بعضی دیگر مانند کک و مک وراثتی هستند و راه جلوگیری ندارند. از بروز لک های حاصل از داروها یا بیماری‌ها هم نمی شود پیشگیری کرد، مگر اینکه علت بروز بیماری رفع شود. توصیه می شود بیشتر داروها را هم شب‌ها استفاده کنید تا حساسیت به نور افزایش نیابد. یکی از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از بروز بسیاری از لک‌ها مصرف مرتب از ضدآفتاب‌هاست. که باید باتوجه به SPF مناسب و نوع پوست فرد مصرف شود.

نبودن در زیر نور شدید خورشید به ویژه بین ساعت 10 صبح تا ۴ بعد از ظهر و استفاده کردن از پوشش مناسب مثل کلاه و عینک آفتابی کمک‌کننده است. ترکیب‌های شیمیایی نیز نباید با پوست در برخورد مستقیم باشند. چنانچه با توجه به شغلتان با این مواد در ارتباط هستید، ضروری است از محافظ‌هایی مانند دستکش و ماسک، عینک استفاده کنید. عطر را هم فقط به لباس اسپری کنید.

بهبود لک های پوستی

در بهبود بعضی از لک‌های پوستی، استفاده کردن از لایه‌بردارها یا همان پیلینگ شیمیایی سطحی با روش مناسب پیشنهاد می‌شود. استفاده کردن از داروهای ضدلک یا روشن‌کننده‌ها که مواد بی‌رنگ‌کننده شامل هیدروکینون و کورتیکواستروئید دارند ممکن است موثر باشد. بعضی وقت ها درمان‌های موضعی کافی نمی باشد و به درمان‌های با لیزر یا ساب‌سیژن احتیاج است. در این صورت باید حتما با متخصص پوست مشورت کنید چون انتخاب درست پارامترها بسیار اهمیت دارد.

از تجویز افراد غیرمتخصص برای رفع کردن لک استفاده نکنید چون بعضی اقدامات نا به جا موجب پایداری و پررنگ شدن لک می‌شود. همه ی روش‌های درمانی چه موضعی چه با لیزر باید با توجه به وضعیت بیمار، رنگ پوست، وسیع بودن و عمق لک ها انتخاب شوند. توصیه می شود در طول درمان از کرم‌های پوشاننده استفاده کنید تا از نظر ظاهری ناراحت نباشید و دوره ی درمان کامل طی شود. لک‌های پوستی به طور معمول در کسانی که دارای پوست و چشم روشن و کسانی دارای موهای قرمز هستند، رایج تر از افراد دیگر است.

برای تماس با ایران ژنس میتوانید از طریق تماس با 09121394944 و یا شماره ثابت 88563259 تماس حاصل فرمایید. کارشناسان ما بصورت 24 ساعته آماده پاسخ گویی به سوالات شما عزیزان هستند.

http://www.iranjeunesse.com

اسپانسر: پیام جی پی اس فروشنده ردیاب خودرو