payamgps.com

کاربرد سلول های بنیادی برای درمان پوست

کاربرد سلول های بنیادی برای درمان پوست

 

چشم انداز روشن برای استفاده از سلول های بنیادی در بهبود بیماری های پوستی

 

پژوهشگران از آینده ی روشن سلول درمانی در بهبود بیماری های پوستی مثل چین و چروک و خطوط روی پوست، لکه های پوستی و سوختگی و ترمیم و بازسازی پوست به وسیله ی سلول های بنیادی خبر می دهند.

پوهش ها و آزمایشات در حوزه ی سلول های بنیادی با سرعت زیادی در حال پیشرفت است. کشور ایران نیز همگام با کشورهای جهان در حوزه ی کاربرد سلول های بنیادی در گرایش های مختلف پزشکی به سمت جلو می رود.
مرکز پژوهش های سلول های بنیادی و پوست مشغول به انجام پژوهش در حوزه ی سلول های بنیادی است. ولی باید این را بدانیم کاربرد سلول های بنیادی برای درمان پوست فعلا تا حدی در مرحله ی تحقیقات و کارهای آزمایشگاهی است.

تا کنون امکان استفاده از آن در بدن انسان قطعی نشده است. به دلیل اینکه هنوز هم ممکن است رشد نا محدود سلول ها  اتفاق بیفتد و آنها را به سلول های سرطانی تبدیل کند.
هنوز به زمان نیاز است تا تحقیقات روی انسان و به طور عملی صورت بگیرد. ولی در این حوزه پژوهش ها و فعالیت های زیادی صورت گرفته است. برای مثال کشت سلول های مفیدی مثل فیبروبلاست در مرکز تحقیقات سلول های بنیادی در ایران در حال انجام است.


کاربرد سلول های فیبروبلاست

 

کاربرد فیبروبلاست برای درمان چین و چروک های پوست است. همچنین این سلول ها برای جوان سازی و بهبود کلاژن سازی پوست مفید هستند.
همچنین برای بهبود بیماری لک و پیس نیز می توان از کشت ملانوسیت ها  در افرادی که داوطلب باشند و بیماری آن ها متوقف باشد استفاده کرد. در این روش، در قسمت هایی از پوست که به رنگ سفید درآمده اند، سلول های رنگ دانه سازی که کشت داده شده اند به کار می روند. لازم به ذکر است که هنوز میزان موفقیت آن به طور کامل رضایت بخش نیست. ولی این روش در تعدادی از بیماران جواب داده است.

سلول های برداشته شده از بیمار، مهم ترین منبع سلولی

سلول های بنیادی برای انجام آزمایشات، از خود فرد برداشته می شوند. به علاوه برای مواقع اضطراری مثل سوختگی که ممکن نیست سلول از خود فرد برداشته شود، بانک سلولی فیبروبلاست به کمک می آید. با اقدامات زیادی عوامل آنتی ژنی این سلول ها را کم می کنند تا افراد بیمار بیشتری بتوانند با انجام دادن آزمایش های ویروسی و و کروموزومی از سلول های بانک فیبروبلاست استفاده کنند.
ولی به خاطر اینکه درمان و تزریق سلول دارای خطر کمتری باشد، برای جوان سازی پوست توصیه بر این است که سلول ها از خود فرد بیمار برداشته شوند.

سلول های بنیادی و درمان و بازسازی مو

فعالیت های بسیاری در حوزه ی استفاده از سلول های بنیادی به منظور بازسازی و ترمیم مو صورت گرفته است. امید زیادی هست که در آینده ای نه چندان دور بشود روش کاشت مو را تغییر داد. یعنی به جای اینکه از موهای پشت سر بیمار برای ترمیم استفاده شود، که برداشت تعداد زیادی مو از پشت سر بیمار کاشتن آن در قسمت جلویی سر است از روش جدیدی استفاده شود. این روش بدین شکل است که به وسیله ی یک پانج چند میلی متری، تعدادی از فولیکول های مو درآورده می شود و آنها را در محیط کشت سلولی کشت می دهند تا بتوانند به تعداد مورد نظر استفاده کنند.

البته هنوز این امکان وجود دارد که این سلول ها سرطانی شوند. بنابراین، فعلا این آزمایشات در مرحله ی آزمایش روی موارد حیوانی مثل موش می باشد.
این پژوهش ها در کشورهای آمریکا، کانادا و نیز در کشورایران در مراکز تحقیقاتی بر روی جانورهای آزمایشگاهی در حال آزمایش شدن هستند.

در این رابطه بخوانید:

سلول درمانی پوست

سلول های بنیادی چه هستند؟

تا کنون سلول درمانی بیماری های پوستی در چه نوع بیماری هایی جواب داده است؟

 

سلولهاي بنيادي پوست از نوع تک توان هستند. یعنی شامل سلول های فيبروبلاست، ملانوسيت و كراتينوسيت هستند. سلولهاي فيبروبلاست نقش حائز اهمیتی در حفظ کردن داربست بافت پيوندی دارند. همچنین وظیفه ی اصلی آنها توليد کردن پروتئين كلاژن است.

جستجو برای پیدا کردن درمانی مفید به منظور برطرف کردن چين و چروك و آثار ناشی از آكنه و عیوب پوستي همیشه يكی از زمینه های پژوهشی مورد علاقه ی دانشمندان، پزشكان متخصص در زمینه ی پوست و جراحان زيبايی بوده است.

از سال 1995 پژوهش هایی بر روی كشت و تكثير سلول های فيبروبلاست برای زیاد کردن توليد كلاژن در بافت صورت گرفته و دستاورد های خوبی نيز به همراه داشته است.

شیوه ی سلول درمانی پوست

 

در اين آزمایشات، در مرحله ی آغازین سلول های فيبروبلاست از ناحیه ی كوچكی از پوست بيمار خارج می شوند و در محيط كشت اختصاصی تكثير خواهند شد. پس از آن سلول های تكثير شده دوباره تكثير می شوند. سپس این سلول ها به محل دارای عیب پوست مثل چين و چروک ها يا آثار و لکه های ايجاد شده بعد از  بهبود زخم يا آكنه تزريق می شوند.

فيبروبلاست در محل تزريق شده توليد كلاژن را آغاز می کند. این باعث می شود محل فرو رفتگی يا نقص پوستی پر شود. اين مسئله با ميكروسكوپ الكترونی تاييد شده است. از اين روش در حال حاضر در كشورهای محدودی استفاده می شود.

کشور ايران نیز جزء اولين كشورهايی می باشد كه اين عمل را با موفقيت زیادی انجام داده است. در اين تکنیک، سلول ها به صورت تدريجی و به مرور زمان، به كلاژن سازی می پردازند. بنابراین، نتيجه ی این عمل در طولانی مدت قابل دیدن است.

 

از نمونه های انجام شده ی سلول درمانی

 

در مرکز تحقیقات پوست، در مرحله ی نخست، با همکاری مرکز سلول درمانی رویان تحقیقات روی سلول های بنيادي به وسیله ی توليد و تكثير سلول های فيبروبلاست شروع شده است. همچنین در حال حاضر بر روی كاربرد این سلول ها در بهبود چروک های صورت آزمایش می شود.

نتايج به دست آمده از انجام این طرح در 20 بيمار ميزان درمان 20-60% را به همراه داشته است. مورد دیگر کاربرد روش سلول درمانی كه در مركز تحقیقات پوست انجام شده است، كشت دادن و انتقال سلول های فيبروبلاست در محل زخم های حاصل شده از سوختگی است. بنابر گزارشات، یک بيمار كه در پی سوختگی با برق با ولتاژ بالا مراجعه کرده بود، پس از انتقال سلولی به طور كامل بهبود پيدا كرد.

برای تماس با ایران ژنس میتوانید از طریق تماس با 09121394944 و یا شماره ثابت 88563259 تماس حاصل فرمایید. کارشناسان ما بصورت 24 ساعته آماده پاسخ گویی به سوالات شما عزیزان هستند.http://iranjeunesse.com

 

اسپانسر: پیام جی پی اس فروشنده ردیاب خودرو