payamgps.com

درمان جای سوختگی با سلول های بنیادی

درمان جای سوختگی با سلول های بنیادی

 

درد و رنج حاصل از سوختگی پوست یک سمت و آثار و لکه هایی که بعد از آن بر پوست می‌ماند عامل رنج آور دیگری است که فرد مبتلا را آزار می دهد. در برخی موارد آثار سوختگی شکل های بسیار نازیبایی دارد که باعث می شود فرد مبتلا به طور مداوم به آنها فکر کند. مهم تر اینکه معمولا آثار سوختگی، طولانی مدت بر پوست می مانند. حتی ممکن است برخی از این اثرات تاپایان عمر پاک نشده و حتی تغییر نکنند.

 

تحقیقات اخیر نشان داده است که می شود زخم‌های ناشی از سوختگی‌ها ترمیم شوند. این روش یک شیوه ی زیست‌فناوری است. یعنی با استفاده از سلول‌های بنیادی و بازسازی بافت می توان این کار را انجام داد. این تکنیک را می توان در زمینه ی درمان عارضه های پوستی به کار برد.

در نوآوری های اخیر در این روش، از وسیله‌‌‌ای شبیه به تفنگ استفاده می شود که سلول‌های بنیادی پوست را به ناحیه ی سوخته یا مجروح شده اسپری می‌کند تا بدین شکل روند بهبود سرعت بگیرد. سرعت بهبود در این روش بسیار زیاد است. یعنی اینکه اگر دچار سوختگی شده و به بیمارستان انتقال یابید، پس از انجام روش سلول‌های بنیادی تا 3 روز پس از آن، قسمت زیادی از سوختگی پوستتان ترمیم می شود و می‌توانید مرخص شوید.

در این فرآیند سلول‌های بنیادی از پوست یک فرد سالم برداشته می‌شوند. این سلول‌ها از نمونه جدا می شوند و در یک محلول آبی گذاشته می شوند. به منظور اینکه به‌ راحتی اسپری شوند. عملکرد این وسیله که به طور کامپیوتری کنترل می‌شود مثل هوا قلم‌موی نقاش ها است. ولی دقت بسیار بالاتری دارد.

شیوه ی درمان سوختگی با سلول های بنیادی

شیوه ی درمان بسیار ساده است. فقط سلول‌های بنیادی را روی ناحیه ای از پوست که دچار سوختگی است می پاشند و منتظر ترمیم می مانند. بعد از اینکه سلول‌های بنیادی روی ناحیه ی آسیب دیده پاشیده شد فقط چند روز کافی است تا اثر بخشی آن مشخص شود. این روش در یک بیمار که دچار سوختگی شده بود امتحان شده است و در مدت 3 تا 4 روز اثربخشی خود را نشان داده است.

این روش درمانی دارای فواید زیادی نسبت به سایر روش ها مانند رشد آزمایشگاهی پوست و جراحی پیوند است. زیرا اثرگذاری آن‌ هفته‌ها یا گاهی ماه‌ها طول می کشد. افرادی که عمل پیوند پوست انجام می دهند، ممکن است از عفونت و دیگر عوارض عمل، رنج ببرند. بنابراین محققان در پی یافتن روشی بوده اند که بدون نیاز به انجام عمل های سخت، هزینه بر و دارای عوارض، اثربخشی خوبی داشته باشد.

البته هنوز این تکنیک همه گیر نشده است و به عنوان روشی جدید ثبت نشده است. اما این دستگاه قابلیت اسپری کردن مایع دارای سلول های پوستی را به طور یکنواخت و متراکم دارد. بنابراین آینده ای بسیار امیدبخش خواهد داشت.

در این روش جدید ، دستگاه قادر است بیش از ۲۰ هزار قطره را به طور یکنواخت در یک قسمت بپاشد. لازم به ذکر است که سوزن و سرنگ معمولی در مقایسه با آن تنها ۹۱ قطره تولید می‌کند. سلول‌های بنیادی پوست بعد از اسپری شدن با این دستگاه دارای 3/97 درصد توانایی زیست‌پذیری هستند.  در حال حاضر تحقیقات بر روی این روش و به ثبت رساندن دستگاه در حال انجام است.  برای انجام این روش، ابتدا باید آزمایشات بالینی انجام شود و سپس بیمار تحت درمان قرار بگیرد.

در این رابطه بخوانید:

کاربرد سلول های بنیادی برای درمان پوست

سلول درمانی پوست

درمان سوختگی با سلول های فیبروبلاست

برای سلول درمانی در موارد سوختگی از لایه ی کراتین که همان لایه ی سطحی پوست است و سلول های فیبروبلاست که در لایه ی میانی پوست وجود دارند، استفاده می شود.
سلول درمانی يک شیوه ی درمانی نوین و در حال تکمیل است. هدف از سلول درمانی سوختگی جایگزین کردن بافت‌های صدمه دیده با سلول‌های کشت داده‌شده در محیط آزمایشگاهی می باشد.
اپيدرم، لایه ی اصلی برای ترمیم پوست است. بنابراین، تجديد و بازسازی بافت اپيدرم با استفاده از فعاليت سلول‌های بنيادی به وجود می آید.

مکانیسم عمل سلول درمانی سوختگی با سلول های فیبروبلاست

دقایقی کوتاه بعد از اینکه سوختگی در بدن به وجود آمد، به اندازه ی 2 تا 4 سانتی‌متر مربع از پوست سالم زيربغل يا کشاله ی ران بيمار برداشته می‌شود. سلول‌ها ی این ناحیه در آزمايشگاه کشت داده می شود. سپس با استفاده از يک حامل مناسب، بعد از دو تا چهار هفته روی پوست سوخته ی بيمار را در بر می گیرد. اين سلول‌های کشت داده‌ شده، نوعی اپيدرم طبیعی به وجود می آورند.

کاربرد اين تکنیک نيازمند تحقيقات گسترده و کاربردی است. معمولا در ۳ دفعه به فاصله ی زمانی ۳ تا ۵ هفته، این سلول ها به نواحی سوخته شده ی بدن تزریق می شوند. لایه ی سطحی هم همان کراتین است. این لایه پوششی شبیه پانسمان را بر روی پوست به وجود می آورد که از ورود میکروب و عوامل بیرونی به لایه های عمقی پوست پیشگیری می کند.
این سلول ها در قسمت آسیب دیده تقسیم شده و تکثیر پیدا می کنند. بنابراین به مرور وسعت منطقه ی سوخته کم شده و درمان می شود.

سرعت ترمیم زخم با سلول درمانی زیاد می شود

بافت هایی از بدن که به سوختگی  دچار می شوند، بعد از مدتی بافت گرانولاسیون را تشکیل می دهند. این اتفاق، موجب زشت شدن محل یا اصطلاحا آوردن گوشت اضافه می شود. ولی با ترمیم سوختگی با سلول های بنیادی، این بافت ایجاد نمی شود، همچنین سرعت بهبود زخم بسیار زیاد می شود.

با توجه به اینکه درمان سوختگی با استفاده از غشای جنین یک بررسی بالینی می باشد، با به وجود آمدن سوختگی در فرد صدمه دیده، غشاهای پوستی نابود می شوند. بنابراین برای درمان به وسیله ی غشای جنین، فیبروبلاست بر روی پرده های جنینی کشت داده شده و به شکل پانسمان برای سوختگی استفاده می شود.

سلول درمانی آکنه و آبله

برای درمان جوش‌های کهنه یا آبله ی موجود روی پوست، می شود از مواد پرکننده، لیز درمانی و تزریق کردن سلول‌های فیبروبلاستی استفاده کرد. در روش تزریق، بعد از تهیه کردن یک بیوپسی از پوست بیمار، سلول‌های فیبروبلاستی آن كشت داده می شوند. بعد از تقسیم و تكثیر شدن در سه مرحله، در قسمت های جوش به شیوه ی زیرپوستی تزریق می‌شوند.

ایران ژنس با دریافت نمایندگی مستقیم از مارک jeunesse اقدام به ارایه محصولات مستقیم مارک ژنس با بالاترین کیفیت و قیمت مینماید. برای تماس با ما با شماره 09121394944 یا شماره ثابت 88563259 تماس حاصل فرمایید.

 

اسپانسر: پیام جی پی اس فروشنده ردیاب خودرو