نماد سایت ایران ژنس

بهترین روش ها برای تقویت حافظه

بهترین روش ها برای تقویت حافظه

در این رابطه بخوانید:

ژل مایند (M1ND) ژنس

ژل های M1ND برای تقویت ذهن

 

سلامت مغز و تقویت حافظه‌ بسیار مهم است. افراد در سنین بالا معمولا درگیر مشکلات حافظه و کارایی مغز می شوند. البته امروزه این مشکلات در جوانان نیز دیده می شوند. شاید یکی از علل بروز این مشکلات به صورت شدید تر در زندگی امروز، سبک زندگی ما باشد.

آیا می‌دانستید با بهبود دادن به قدرت حافظه، سرعت یادگیری‌ نیز افزایش پیدا می کند و در سنین بالا از مبتلا شدن به بیماری آلزایمر ایمن هستید؟ بنابراین، در این مقاله روش های مهم برای تقویت حافظه و یادگیری آسان و با سرعت را که البته بسیار ساده و در دسترس هستند، توضیح خواهیم داد.

1-تکرار کردن یک عمل جدید

 

زمانی که خودتان را به انجام همیشگی یک کار جدید عادت دهید، مسیرهای عصبی جدیدی در مغزتان ایجاد می شوند که باعث می‌شوند در انجام دادن کارهای جدید، کارآمدتر باشید و با سرعت بیشتری عمل کنید.

حتما دوست دارید بدانید افراد چطور می‌توانند مغزشان را به تشکیل مسیرهای عصبی جدید وا دارند؟ قدم اول این است که انجام هیچ کاری را عقب نیندازید. شاید بگویید عادت عقب انداختن کارهایتان طوری در رفتارتان رخنه کرده که نمی شود ترکش کنید. اما برای شروع این تمرین، پیشنهاد می شود یک کار را انتخاب کنید که معمولا به سمتش نمی‌روید. پس از آن به انجام بخش کوچکی از این کار خودتان را مشغول کنید. از آنجایی که این کار کوچک در جهت تکمیل کردن همان کار بزرگ‌تر است که به طور معمول طرفش نمی‌رفتید، مسیرهای عصبی جدید در مغزتان به تدریج شروع به تشکیل شدن می کند.

به طور مثال اگر عادت ندارید میز کارتان را مرتب کنید و همیشه انجام این کار را به بعد موکول می کنید، می‌توانید با مرتب کردن برگه هایتان این تمرین را آغاز کنید. یعنی از بین همه ی وسایلی که روی میز کارتان جمع شده است، کاغذها را بردارید آنها را سر جایشان قرار دهید. حتی می شود برای شروع، بدون اینکه به چیزی دست بزنید، فقط تصمیم بگیرید که چه کاری با آن بکنید.  با ادامه دادن این روند، به مرور از فردی تنبل که عادت دارد هر کاری را در لحظه‌ی آخر انجام دهد، به فردی زرنگ تبدیل خواهید شد و هر کاری را در زمان خودش انجام خواهید داد.

2-پیگیری برنامه هایی که در رابطه با پرورش مغز آموزش می دهند

وقتی که روی مبل نشسته اید هم می‌توانید با استفاده از دنیای مجازی، عملکرد مغزتان را تقویت کنید. مطالعات بالینی بیان داشته اند که برنامه‌های آموزشی پرورش مغز سبب تقویت حافظه می‌شوند. همچنین کمک‌تان می‌کنند که با سرعت بیشتری فکر کنید. بنابراین، برای اینکه مغزتان را به کار بیندازید، سعی کنید این برنامه ها را پیگیری کنید.

3-به کار بردن مداوم حافظه

محققان بر روی این روش بسیار کار کرده اند. کار کشیدن از حافظه بر خلاف تصور عموم بسیار اثر مثبتی بر روی تقویت حافظه دارد.

یعنی اینکه یاد بگیرید نکات مورد نظرتان را همیشه یادداشت نکنید، بلکه آنها را به خاطر بسپارید. همچنین سعی کنید در رابطه با هر مسئله ای از حفظ با دیگران بحث کنید. پژوهش‌هایی که در رابطه با قدرت مغز صورت گرفته اند، به اثر مثبت این تمرین پرداخته اند. فعالیت‌های ذهنی، به خصوص فعالیت‌هایی که عملکرد مغز را در تمام مراحل شامل دریافت، یادآوری و تفکر به فعالیت وا می دارند، باعث بهبود بهره برداری از مغز می‌شوند.

کاربرد تمرین حافظه

شاید در موقعیتی قرار داشته باشید که احتیاج باشد درباره ی مورد یک سخنرانی نظرتان را بیان کنید. یا احتمال دارد دوست‌تان علاقه‌مند باشد درباره‌ی آثار جالبی که در بازدیدش از یک گالری مشاهده کرده است، گپ بزنید. موقعیت‌هایی از این دست، فرصت‌های بسیار مناسبی می باشند تا بتوانید ماهیچه‌های مغزتان را تقویت کنید.

تکرار، ساده‌ترین شیوه ای است که در یادآوری هر چیزی اثر دارد. تصور کنید با شخص جدیدی به نام مهناز آشنا شده‌اید. وقتی مهناز خودش را معرفی می کند، توصیه می شود به جای اینکه بگویید از آشنایی با شما خوش‌وقتم. از جمله‌ی مهناز، از آشنایی باهات خوش‌وقتم. استفاده کنید. تا با تکرار کردن اسم طرف مقابل، بتوانید اسمش را راحت‌تر به خاطر بسپارید.

 

4-انجام ورزش جسمانی

ورزش نه فقط در سلامت جسمانی اثر دارد، بلکه باعث تقویت حافظه هم می‌شود. فقط ۲۰ دقیقه ورزش در روز به پردازش اطلاعات و عملکرد حافظه یاری می دهد. افزون بر این، با ورزش می‌توانید فرآیند تشکیل شدن اتصالات عصبی جدید در مغز را سریعتر کنید. ورزش به یادگیری سریع‌تر و زیاد کردن سطح هوشیاری کمک می کند. اگر از افرادی هستید که در ورزش کردن تنبلی می کنند، سعی کنید حتما برنامه های ورزشی را دنبال کنید یا در کلاس های ورزشی ثبت نام کنید.

5-فرا گرفتن مهارت های جدید

پیشتر گفته شد که هرچه بیشتر از مغزتان استفاده کنید، مغز تقویت می شود. به طور مثال یادگیری یک ساز جدید باعث می شود در تبدیل اطلاعات دیداری که همان نُت موسیقی است به یک کار عملی که نواختن ساز است مهارت پیدا کنید. یا به طور مثال فرا گرفتن یک زبان جدید مغزتان را با طرز فکری متفاوت مواجه می کند. همچنین ناگزیرتان می‌کند خودتان را به طرز دیگری ابراز کنید. در نتیجه، فرا گرفتن مهارت های جدید، به ویژه آنها که نیاز به فراگرفتن چند جانبه بوده و به تفکر بیشتری نیاز دارند، به بهبود حافظه و تقویت مغز کمک می کنند.

6-داشتن رژیم غذایی سالم

خوراکی‌هایی مثل ماهی، میوه و سبزیجات به عمل کردن مطلوب مغز یاری می دهند. خوب است بدانید خوراکی ای مانند شکلات تلخ در تقویت عملکرد مغز اثر دارد. وقتی شکلات می‌خورید، مغز ماده ای به نام دوپامین آزاد می‌کند. دوپامین باعث می‌شود سریع‌تر همه چیز را یاد بگیرید. و همچنین راحت‌تر نام ها یا موارد دیگر را به خاطر بیاورید. علاوه بر این، شکلات دارای موادی مثل فلاونل و آنتی اکسیدان ها است. این مواد به تقویت عملکرد مغز یاری می دهند. بنابراین، هر موقع به انجام فعالیت‌های ذهنی دشوار می پردازید، یک تکه‌ی کوچک شکلات تلخ بخورید تا مغزتان بتواند عملکرد بهتری داشته باشد.

 

7-معاشرت کردن با خانواده و آشنایان

 

چنانچه قصد دارید توانایی های شناختی مطلوبی داشته باشید، حتما سعی کنید در زندگی‌تان روابط معنی‌دار داشته باشید. هم‌صحبتی با افراد دیگر و هم‌نشینی با کسانی که دوست‌شان دارید، باعث می‌شود واضح‌تر فکر کنید و افکارتان نیز باز شود.

افراد برونگرا از ارتباط برقرار کردن با دیگران سود مضاعف می‌برند. افراد برونگرا از راه صحبت کردن با افراد دیگر سعی می‌کنند به درک صحیح‌تری از افکار خودشان برسند. یعنی در حقیقت با این رفتار، افکار خودشان را مورد پردازش قرار می دهند. بنابراین، معاشرت داشتن با افراد دیگر موجب تقویت مغز و حافظه خواهد شد.

8-تغییر تفکر در رابطه با حل کردن جدول

هر وقت صحبت از راهکارهای تقویت کردن حافظه می‌شود، بسیاری از ما فکر میکنیم جدول حل کردن یک راه کارساز است. جدول حل کردن باعث تقویت روانی کلام می‌شود. اما تحقیقات نشان داده است که این سودبخشی به تنهایی برای تقویت کردن حافظه کفایت می کند. اگرچه جدول حل کردن فعالیت سرگرم‌کننده‌ای می باشد، در تقویت حافظه آنقدرها هم که به نظر می رسد، اثر ندارد. البته، اگر برای سرگرمی به جدول حل کردن می پردازید، حتما به این فعالیت سرگرم کننده ادامه دهید. اما اگر به منظور تقویت حافظه جدول حل می‌کنید، توصیه می شود به فعالیت دیگری بپردازید که در تقویت مغز فایده ی بیشتری داشته باشد.

 

حالا که با مهمترین روش‌های تقویت حافظه و یادگیری با سرعت بالا آشنا شده اید، زمانش رسیده است که از همین الآن دست به کار شوید. امیدوار هستیم با مطالعه‌ کردن این روش‌ها، رغبت پیدا کرده باشید که سبک زندگی‌تان را بهتر کنید. فقط کافی است روش هایی را که یاد گرفته اید، به طور روزانه به کار ببندید. تا بتوانید باهوش‌تر و با حافظه ای بهتر از قبل زندگی کنید.

ایران ژنس با دریافت نمایندگی مستقیم از مارک jeunesse اقدام به ارایه محصولات مستقیم مارک ژنس با بالاترین کیفیت و قیمت مینماید. برای تماس با ما با شماره 09121394944 یا شماره ثابت 88563259 تماس حاصل فرمایید. https://iranjeunesse.com