payamgps.com

جوش صورت یا آکنه چیست؟

جوش صورت یا آکنه چیست؟

در این رابطه نیز بخوانید:

انتخاب پاک کننده ی مناسب صورت

ژل پاک کننده پوست لومینس LUMINESCE youth restoring cleanser

جوش چه هنگام رخ می دهد؟

 

جوش یا آکنه یک عارضه پوستی می باشد. این عارضه زمانی رخ می دهد که فولیکول های مو دچار تجمع زیاد چربی و سلول های پوستی مرده می شود. نهایتا حجم اطراف فولیکول پر شده و این مواد به سطح پوست می رسند.

آکنه معمولا در نواحی خاصی مانند صورت، گردن، شانه ها و قفسه سینه رخ می دهد. البته شکل ظاهری ظهور آکنه در افراد مختلف فرق دارد. که معمولا شامل جوش سر سیاه و جوش سر سفید است. جوش در میان نوجوانان شیوع زیادی دارد. اما بعد از این سن کم کم کاهش می یابد. جوش ها معمولا به صورت جوش های سر سیاه و سر سفید پدیدار می شوند و ممکن است پس از مدتی عفونت کنند. در این صورت حالت دردناکی را ایجاد می کنند.

در برخی موارد جوش ها دردناک تر می شوند. بدین ترتیب که پس از بهبود سری اول زخم ها، دوباره سری جدیدی از جوش روی پوست پدیدار می شود. گاها این زخم ها فرصت بهبودی نمی یابند و به هم اضافه شده و حالت نازیبایی به وجود می آورند.

عوارض آکنه یا جوش

عوارض جوش یا آکنه به شدت آن بستگی دارد. در موارد عادی منجر به ایجاد لکه ها و زخم های پوستی یا اسکار های پوست می شود. اما در موارد حادتر ممکن است استرس ها و فشار های روانی و مشکلات عصبی را با خود به همراه داشته باشد.

 

دلایل بروز آکنه یا جوش

 

جوش زمانی پدیدار می شود که فولیکول مو از چربی ها و سلول های مرده اشباع شود. این به دلیل آن است که فولیکول های مو به غدد تولید کننده چربی اتصال دارند. این غده ها نوعی چربی  تولید می کنند که برای رطوبت دهی به پوست و مو مفید است. این چربی پس از اینکه عمل رطوبت دهی را انجام داد به صورت طبیعی به همراه مو از پوست عبور کرده و بالا می رود و نهایتا از منافذ فولیکال های مو خارج می شود و به سطح پوست می رسد.

حال اگر بدن شما در پوستتان چربی مازاد تولید کرده باشد و سلول های مرده بیشتری نیز تجمع کرده باشند، با هم در فولیکول مو جمع می شوند. این شرایط محیط مناسبی را برای رشد باکتری ها فراهم می کند. این اتفاق باعث تورم آن ناحیه و پدیدار شدن جوش های سر سفید می شود. همچنین با تغییراتی در همین ناحیه فولیکول مو انواع مختلف جوش مانند جوش سر سیاه یا کیست های پوستی به وجود می آیند.

تشدید کننده های جوش یا آکنه

هورمون ها

هورمون های ترشح شده در دوران نوجوانی و بلوغ باعث تولید بیشتر چربی ناحیه فولیکول مو و نهایتا موجب ایجاد جوش یا آکنه می شوند. همچنین در دوران بارداری یا استفاده از قرص های پیشگیری از بارداری این غدد ترشح چربی بیشتری دارند. بنابراین در این دوران نیز جوش ها آشکار می شوند.

 

برخی از داروها

 

داروهای هورمونی و یا دارای لیتیوم می توانند سبب بروز جوش شوند. همچنین دوز مصرفی این داروها نیز اثرگذار است.

 

نوع رژیم غذایی

 

رژیم غذایی در این مورد بسیار حائز اهمیت است. برخی غذاها باعث بروز جوش می شوند. همچنین این اثر در افراد مختلف به طور متفاوت بروز می کند. مواد غذایی شامل لبنیات و یا کربوهیدرات ها موجب بروز جوش یا آکنه می شوند.

 

استفاده از لوازم آرایشی

 

در موقع لوازم آرایشی باید بسیار دقت کنید. برخی برند های بی نام و نشان عوارض پوستی شامل جوش بر جای می گذارند. همچنین باید دقت داشته باشید که حتما لوازم آرایشی متناسب با پوست خود را انتخاب نمایید. برخی لوازم آرایشی که چرب و روغنی هستند بیشتر می توانند برای پوست صورت از لحاظ بروز جوش خطرناک باشند.

 

تنش های روانی

 

تنش یا استرس به خودی خود موجب پدیدار شدن جوش نمی شود. اما اگر در صورت یا بدن شما جوش وجود دارد، تنش های روانی آن را شدت می بخشند.

 

عوامل بی اثر یا کم اثر بر جوش یا آکنه

 

خوراکی های چرب یا شکلات

 

برخلاف تصور عموم، این نوع از خوراکی تأثیر زیادی بر بروز آکنه ندارند.

 

پوست پاک نشده

 

پوستی که کثیف است جوش صورت به وجود نمی آورد. اگر به این خاطر صورتتان را به شدت شستشو می دهید سخت در اشتباهید. برای شستن پوست صورتتان از مواد شیمیایی بسیار قوی استفاده نکنید. پاک کردن صورت با پاک کننده های عادی و با pH متناسب با پوست کافی است. توجه داشته باشید که شستشوی صورت با پاک کننده های قوی و یا در دفعات زیاد موجب چرب تر شدن پوست می شود.

روش های درمان جوش یا آکنه

 

برای درمان جوش یا آکنه ابتدا باید چربی اضافه پوست از بین برود. سپس سلول های مرده تجمع یافته بر سطح پوست حذف شوند. برای درمان جوش باید صبور باشید. درمان حداقل 1 تا 2 هفته پس از شروع دوره درمان کم کم پدیدار می شود. در ادامه روش های درمان آکنه توضیح داده شده اند:

 

درمان موضعی

 

برای این نوع از درمان باید محلول های درمان آکنه یا جوش را از داروخانه ها تهیه کنید. این محلول ها به کاهش چربی پوست، کشتن باکتری های موجود در پوست و زدودن سلول های مرده کمک می کنند. در نتیجه جوش ها را کم می کنند. البته این محصولات برای جوش هایی که هنوز شدت نگرفته اند مناسب است.

در موارد حادتر باید با پزشک مشورت کنید تا برای شما داروی های ترکیبی و متناسب با نوع پوستتان را تجویز کند.

 

پاک کرده آرایش پیش از خوابیدن

 

توجه داشته باشید که برای این منظور اگر از پاک کننده های معتبر و مناسب با نوع پوستتان استفاده کرده این کمک بزرگی به پوستتان کرده اید. اگر مواد شیمایی ساعت های طولانی روی پوستتان بمانند زمینه تجمع باکتری ها و سلول های مرده فرآهم شده و جوش ها هم پدیدار خواهند شد.

 

مصرف قرص های ضد بارداری

 

این قرص ها به واسطه تنظیم هورمون ها می توانند در خانم ها از بروز جوش یا آکنه جلوگیری کنند.

 

درمان با لیزر

 

درمواردی که اثرات جوش ها بر صورت مانده است می توان جای آنها را با لیزر برطرف کرد. نور درمانی همچنین می تواند باکتری ها را نابود کند تا جوش ها بروز نکنند.

ایران ژنس با دریافت نمایندگی مستقیم از مارک jeunesse اقدام به ارایه محصولات مستقیم مارک ژنس با بالاترین کیفیت و قیمت مینماید. برای تماس با ما با شماره 09121394944 یا شماره ثابت 88563259 تماس حاصل فرمایید. https://iranjeunesse.com

 

اسپانسر: پیام جی پی اس فروشنده ردیاب خودرو