payamgps.com

کلاژن چیست؟

کلاژن چیست؟

در این رابطه نیز بخوانید:

کرم کلاژن صورت

فروش کرم روز و کرم شب لومینس

اگر از دسته افرادی هستید که سنتان قدری بالا رفته و با نگاه کردن به آینه توجهتان به خطوط صورتتان جلب شده است، باید در پی درمانی برای این کار باشید. پیش از آن شاید فکر کرده باشید که چرا باید با افزایش سن پوست افراد چین و چروک بردارد؟ مگر چه فعل و انفعالاتی در بدن رخ می دهد؟ بهتر است بدانید که اولین علت این رخداد ماده ای بسیار مهم در بدن به نام کلاژن می باشد. این ماده از پیر شدن پوست جلوگیری می کند. اما در سنین بالا دیگر میزان آن کم شده و پیری آشکار می شود.

در این مقاله همراه ما باشید تا درباره کلاژن بیشتر بدانید.

کلاژن چیست؟

کلاژن نوعی پروتئین است. این پروتئین در ماتریکس میان سلولی در بدن جانوران یافت می شود. کلاژن فراوانترین پروتئین بدن است. این پروتئین ساختار رشته ای دارد. رشته های کلاژن در تمام بدن هستند. اما میزان آنها متفاوت است. ساخت کلاژن به وسیله فیبروبلاست ها صورت می گیرد. درست مانند ساخته شدن دیگر پروتئین ها. کلاژن مانند سایر پروتئین ها از اسیدهای آمینه تشکیل می شود. اما نوع و تعداد اسید آمینه های به کار رفته در کلاژن در  بافت های مختلف اندکی با هم تفاوت دارد.

کلاژن و الاستین چه فوایدی دارند؟

این دو پروتئین در دسته پروتئین های ساختاری جای می گیرند. به طور طبیعی در قسمت های زیر پوست ساخته می شوند. این پروتئین ها برای نگه داشتن پوست در حالت الاستیک یا کشسان مورد نیاز هستند. بدن به صورت طبیعی تا سنین 40 سالگی این پروتئین ها را تولید می کند. افراد در سنین جوانی بالاترین میزان این پروتئین ها را در پوست خود دارند. ولی زمانی که سن افزایش پیدا می کند رفته رفته تولید این پروتئین ها نیز در بدن کاهش می یابد.

به ویژه پس از 40 سالگی و در خانم ها پس از دوران یائسگی که تولید آنها بسیار کم می شود. با کم شدن این پروتئین ها چین و چروک ها در پوست پدیدار می شوند. زیرا پوست خاصیت کشسانی یا ارتجاعی خود را از دست داده است و به راحتی دچار چروک می شود. همچنین در این وضعیت نسبت به عوامل محیطی آسیب پذیر تر می شود.
کرم های کلاژن

امروزه با یک نگاه اجمالی در بازار می توانید کرم های زیادی را بیابید که حاوی کلاژن می باشند. به دلیل اهمیت این ماده امروزه تولید کننده های بسیاری که در زمینه محصولات بهداشتی کار می کنند این کرم ها را تولید می کنند. بنابراین این کرم ها به آسانی در دسترس هستند.

اما مسئله اینجاست که پژوهشگران می گویند که این محصولات میزان کلاژن را در بدن زیاد نمی کنند. تعداد زیادی از این محصولات تنها پوست را مرطوب می کنند. اما محصولات خاص و به تعداد کمی در بازار وجود دارند که قادر هستند تا میزان کلاژن سازی را در بدن افزایش دهند. اما در این میان برخی از این محصولات نیز به اندازه کافی نمی توانند تولید کلاژن را افزایش دهند.

مواد غذایی که به تولید کلاژن در بدن کمک می کنند

برخی مواد غذایی می توانند تولید کلاژن را در بدن افزایش دهند. بنابراین توصیه می شود آنها را حتما در رژیم غذایی خود بگنجانید. به ویژه اگر در سن بالای 30 یا 40 سال هستید. از جمله این غذا ها می توان به غذاهای دارای ویتامین A مانند هویج و لیمو اشاره داشت. و یا غذاهای دارای روی مانند گوشت، لبنیات و غذاهای دریایی.

انواع کلاژن در بدن انسان

تا کنون 13 گونه کلاژن در بدن انسان شناسایی شده است. هر کدام از آنها در بافت های خاصی وجود دارند. این کلاژن ها به دلیل تنوع داشتن در ماهیت پلی پپتید های تشکیل دهنده آنها با هم تفاوت دارند. از کنار هم قرار گرفتن رشته های پروتئین کلاژن به صورت مارپیچی کنار هم رشته های کلاژن به وجود می آیند. در این مارپیچ ها پایان مولکول های کنار هم روی هم قرار می گیرند. این شکل قرار گرفتن آنها باعث می شود تا رشته های نازک کلاژنی قابلیت کشش بسیار خوبی داشته باشند.

یکی از مثال های وجود این رشته های محکم و کشسان در بدن تاندون ها می باشد. این بافت ها با قابلیت کشش خوب خود قابلیت تحمل نیروهای زیادی را دارند.

انواع کلاژن

کلاژن موجود در لایه درم پوست دو نوع اصلی دارد که شامل رشته های کلاژن و رشته های ارتجاعی یا همان الاستین می باشد. تفاوت این دو در ساختار ساختمان اصلی آنهاست. ساختمان اصلی رشته های کلاژن از پروتئین کلاژن و رشته های الاستین از پروتئین الاستین ساخته شده است. این رشته ها با نسبت های متفاوت در بافت های همبند بدن پراکنده می باشند و در یک ماتریکس پر شده با ماده ای به نام گلیکوزآمینوگلایکان قرار دارند.

بیماری های ناشی از اختلالات در کلاژن

به دلیل تنوع بسیار زیاد کلاژن و پراکندگی آنها در تمامی بافت های مختلف در کل بدن، اختلالات متابولیکی کلاژن بسیار متنوع است. بنابراین طیف وسیعی از بیماری ها به کلاژن مربوط می شود. مانند اختلالات جهش ژنی در ساخته شدن رشته پلی پپتیدی کلاژن، و یا شکسته شدن کلاژن به وسیله آنزیم کلاژناز و متعاقبا کمبود کلاژن.

ویژگی های کلاژن

این رشته های لاستیک خاصیت ارتجاعی پوست را به وجود می آورند. در قسمت های پایین درم (ناحیه میانی پوست) الیاف الاستین ضخیم تر می باشند و در موازات سطح پوست قرار گرفته اند. اما زمانی که به اپیدرم (لایه بیرونی پوست) نزدیک می شوند نازک می گردند. این ساختارها نهایتا یک شبکه مستحکم و کشسان به وجود میآورد که در برابر آسیب های محیطی مقاوم است و می تواند با خاصیت ارتجاعی خود آسیب پذیری پوست و چین و چروک افتادن آن را کم کند.

اما در سنین پیری الیاف کلاژن کاهش پیدا می کنند. نهایتا ناپدید خواهند شد. بنابراین پیری پوست که به دلیل نبود این الیاف است پدیدار می شود.

با اسستفاده از برخی محصولات مناسب موجود در بازار می توان کلاژن سازی در پوست را تحریک کرد. بنابراین داشتن پوستی شاداب و جوان در سنین پیری رویا نیست.

ایران ژنس با دریافت نمایندگی مستقیم از مارک jeunesse اقدام به ارایه محصولات مستقیم مارک ژنس با بالاترین کیفیت و قیمت مینماید. برای تماس با ما با شماره 09121394944 یا شماره ثابت 88563259 تماس حاصل فرمایید.https://iranjeunesse.com

 

 

اسپانسر: پیام جی پی اس فروشنده ردیاب خودرو