payamgps.com

اگزما، از دلایل بروز تا درمان

اگزما، از دلایل بروز تا درمان

در این رابطه نیز بخوانید:

فروش سرم جوانسازی لومینس

اثر سرم جوانسازی لومینس بر اسکارهای پوست

مهمترین بیماری های پوستی را بشناسید

اگزما چیست؟

 

اگزما Eczema یا درماتیت نوعی بیماری پوستی است که به واسطه آن پوست دچار آماس یا التهاب می شود.

در این بیماری پوست خارش پیدا می کند، قرمز شده و پوسته پوسته می شود. این بیماری در هز ناحیه ای از بدن ممکن است پدید بیاید. اما معمولا بر روی مچ دست، آرنج، پشت زانوها و صورت بروز پیدا می کند. این بیماری واگیردار نیست. ولی در افرادی که در خانواده شان انواع حساسیت ها مانند آسم وجود داشته است بااحتمال بیشتری رخ می دهد.

اگزما انواع مختلفی دارد. یعنی به انواع گوناگون خودش را نشان می دهد. بنابراین برای تشخیص این بیماری باید به سراغ متخصص بروید تا بتواند تشخیص دهد بیماریتان اگزما است یا بیماری دیگری است.

اگزما چه علائمی دارد؟

در این بیماری پوست دچار خارش شده و می سوزد. همچنین دچار قرمزی و تورم می شود. ممکن است روی پوست تاول هایی نیز پدید بیایند. در این بیماری نواحی ای از پوست برجسته شده و ممکن است پوسته پوسته شوند.

دلایل بروز اگزما چیست؟

 

علت بروز این بیماری به طور قطعی مشخص نیست. ولی مهمترین باور پزشکان این است که در این بیماری سیستم ایمنی بدن در پاسخ به عواملی که برایش ناشناحته است و یا محرک هایی که در محیط زیست وجود دارند زیاد از حد فعالیت می کند و این بیماری پدید می آید. بنابراین تماس با بسیاری از مواد حساسیت زا ممکن است بیماری را پدید بیاورد. به طور مثال تماس داشتن با موادی که خارش زا هستند و خشن می باشند مانند پشم، در معرض آب و هوای زیاد از حد سرد یا زیاد از حد سرد، تماس داشتن با حیوانات، مصرف سیگار و سایر مواد دودزا و همچنین استرس و تنش های روانی می توانند این بیماری را پدید بیاورند.

برخی غذاها نیز می توانند منجر به بروز این بیماری شوند زیرا عوامل حساسیت زا هستند. غذاهایی مانند لبنیات، شکلات، گندم و آجیل و برخی میوه ها یا سبزیجات.

همچنین مواد برخی شیمایی می توانند این بیماری را پدید آورند. مانند موادی که در صابون ها، مواد آرایشی و شوینده ها به کار می رود. همچنین عطرها و اسانس ها هم می توانند حساسیت بروز دهند.

انواع مختلف اگزما

اگزما انواع مختلفی دارد. از انواع اگزما می توان موارد زیر را نام برد:

اگزمای نومولار،

اگزمای آتوپی که علت آن همچنان ناشناخته است،

اگزمای سبورئیک که باعث تورم و قرمزی پوست سر و صورت شده و موجب شوره زدن سر می شود.

اگزمای تماسی پوست یا درماتیت تماسی که نوعی التهاب است.

اگزمای دور دهانی یا درماتیت پری اورال،

اگزمای حاصل از استاز یا همان ماندن خون در رگها

اگزمای اکسفولیاتیوژنرالیزه یا اریترودرمی که موجب متورم و قرمز شدن پوست تمامی بدن شده و پوسته ریزی را به همراه دارد.

اگزمای حاصل از خاراندن،

اگزمای پومفولیکس.

تفاوت اگزما و درماتیت

 

در برخی موارد دو کلمه درماتیت و اگزما به جای یکدیگر استفاده می شوند. اما به طور معمول در مواردی که علت بروز التهاب از عوامل خارجی باشد از کلمه درماتیت استفاده می شود و اگر علت خارجی نداشته باشد و درونی باشد یا اصطلاحا آندوژن باشد کلمه اگزما برای توصیف آن به کار می رود.

انواع اگزما بر اساس طول مدت بیماری

برمبنای شدت و طول دوره بیماری بیماری اگزما را به سه دسته اصلی تقسیم می کنند.

اگزمای حاد

در این بیماری ضایعات قرمز روشن و متورم در پوست بروز می کنند که همراه با دانه های آبدار بوده و خارش شدید دارند. اگر این دانه ها خارانده شوند از دانه ها سرخ ترشح می شود و دلمه تشکیل شده و ممکن است عفونت ثانویه رخ دهد. شروع و پدید آمدن بیماری از چند ساعت تا حدود 3 روز طول می کشد. ممکن است این بیماری پس از چند هفته ناپدید شود، البته در صورتی که عارضه دار نشود. انواع بیماری هایی که با این مشخصات ظهور می کنند عبارتند از درماتیت تماسی، اگزمای سکه ای، عفونت های قارچی و پمفولیکس.

اگزمای تحت حاد

در این حالت ضایعات پوسته دار بوده و خراش و نمای فلسی دارند و خارش خفیف است. بیماری آتوپیک، اگزمای دور دهان، درماتیت کهنه بچه، اگزمای نوک پستان مادرانی که شیر می دهند و غیره از این دسته اگزما هستند.


اگزمای مزمن

در این نوع از اگزما پوست ضخامت پیدا کرده و خطوط و خراش ها و ترک های پوست پدید می آیند. همچنین خارش متوسط تا شدید پدید می آید. بیماری هایی مانند پای خشک و ترک دار و اگزمای نوک انگشتان تایپیست ها از این دسته هستند.

ایران جنس با دریافت نمایندگی مستقیم از مارک jeunesse اقدام به ارایه محصولات مستقیم مارک ژنس با بالاترین کیفیت و قیمت مینماید. برای تماس با ما با شماره 09121394944 یا شماره ثابت 02188563259 تماس حاصل فرمایید.

اسپانسر: پیام جی پی اس فروشنده ردیاب خودرو