payamgps.com

رادیکال های آزاد را بشناسیم

رادیکال های آزاد را بشناسیم

در این رابطه نیز بخوانید:

فواید آنتی اکسیدان ها برای پوست

خرید سرم جوانسازی لومینس

مکمل ضد پیری فینیتی Finiti چیست؟

رادیکال های آزاد

رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها این روزها برای بحث کردن بسیار داغ هستند. در زمینه سلامتی معمولا اسم این کلمات را می شنویم. بسیاری از افراد شنیده اند که رادیکال های آزاد اثر تخریب کنندگی دارند و می توانند با استفاده از آنتی اکسیدان ها جلوی اثرات تخریبی آنها را بگیرند. همچنین بسیاری از متخصصان خوردن غذاهایی که حاوی آنتی اکسیدان هستند را برای جلوگیری از پیری زودرس توصیه می کنند.

اما واقعا چرا امروزه این همه در رابطه با رادیکال های آزاد هشدار داده می شود. چه عاملی سبب می شود تا این ترکیبات انقدر بر سلامت، زیبایی و جوانی افراد اثر بگذارند؟ در ادامه در این باره به شما توضیحاتی می دهیم.

اثر رادیکال های آزاد بر بدن

با توجه به آسیب رسان بودن رادیکال های آزاد بهتر است که بدانیم این ترکیبات از کجا می آیند و چطور پدید می آیند. همچنین باید بدانیم چطور باعث تخریب سلول های بدنمان می شوند.

زمانی که به دلایل مختلفی سطح آنتی اکسیدان ها در بدن پایین می آید، سیستم ایمنی بدن به دردسر می افتد و سریعتر بدن را پیر می کند. از دلایل کاهش آنتی اکسیدان ها در بدن می توان به داشتن رژیم غذایی نامناسب و ورود مواد سمی به بدن اشاره کرد. بنابراین باید سبک زندگیمان را عوض کنیم تا بتوانیم سطح آنتی اکسیدان در بدنمان را بالا برده و بدین وسیله با اثرات تخریبی آنتی اکسیدان ها مبارزه کنیم.

هیچگاه نمی توان یک راه را به عنوان بهترین راه برای مقابله با اثرات رادیکال های آزاد ارائه کرد. عوامل مختلفی مانند رژیم غذایی، میزان فعالیت بدنی و ورزش کردن و میزان بودن شما در معرض مواد آسیب رسان از عواملی هستند که باید برای داشتن بدنی سالم و جوان به تعویق انداختن پیری به آنها توجه کنید.

رادیکال آزاد چیست؟

رادیکال آزاد مولکول یا اتمی است که بسیار ناپایدار است. زیرا در لایه آخر الکترونی اش یک الکترون جفت نشده دارد. این الکترون بسیار فعال است و تمایل به جفت شدن دارد. رادیکال های آزاد معمولا در اثر شکسته شدن پیوندهای شیمیایی موجود در مولکول های پایدار پدید می آیند. همین خاصیت باعث می شود تا تمایل این مواد به دریافت اکترون و انجام واکنش شیمایی زیاد شود. بدین ترتیب که می توانند با بسیاری از موادی که به آنها برخورد می کنند واکنش دهند و از آنها الکترون بگیرند تا خودشان پایدار شوند.

نقش دو چهره رادیکال های آزاد

ممکن است فکر کنید که رادیکال های آزاد در همه موارد آسیب رسان هستند و موجب پیری می شوند و اصلا نباید در بدن وجود داشته باشند. اما این اشتباه است. زیرا رادیکال های آزاد در کنار اثر آسیب رسان اثر مفید نیز دارند. این ترکیبات می توانند به طور طبیعی در بدن تولید شوند.  بدن ما می تواند رادیکال های آزاد را از راه متابولیسم سلول ها، واکنش های درون سلول ها، تنفس و دیگر فعالیت های بدن تولید کند.

رادیکال های آزاد در سیستم ایمنی بدن نقش بسیار قابل توجهی دارند. همچنین برای کبد بسیار مفید هستند. به طوری که کبد می تواند از طریق آنها عملیات سم زدایی را انجام دهد. گلبول های سفید نیز خود از رادیکال های آزاد برای از بین بردن ویروس ها، باکتری ها و یا سلول های تخریب شده استفاده می کنند. بدین ترتیب که رادیکال های آزاد را به سمت آنها می فرستند.

 

دلیل مخرب بودن رادیکال های آزاد

اگر میزان رادیکال های آزاد زیاد باشد و در جایی که نباید، اثر خود را بگذارند مشکلات زیادی برای بدن پدید خواهد آمد. این مولکول ها بسیار ناپایدار هستند و با گرفتن الکترون از مولکول های دیگر به پایداری می رسند. واکنشی که منجر به از دست دادن الکترون می شود اکسیداسیون نام دارد. در واقع مواد مؤثر موجود در سلول های سالم بدن اکسید شده و خاصیتشان را از دست می دهند. به همین دلیل برای جلوگیری از اثر آنها نیاز به آنتی اکسیدان ها داریم. آنتی اکسیدان ها جلوی اکسید شدن و تخریب شدن سلول های بدن را می گیرند.

اثر شدید رادیکال های ازاد زمانی تشدید می شود که بتوانند بر DNA موجود در هسته سلول ها اثر بگذارند. در این حالت ساخت و انتشار آنزیم ها و پروتئین های مورد نیاز بدن دچار اختلال شده و آسیب های فراوانی به وجود می آیند. همچنین عملیات ترمیم سلول ها که خاصل از کپی برداری ژنتیکی و تقسیم شدن سلول هاست با اختلالاتی مواجه می شود. در این حالت پیری بروز می کند.

 

رادیکال های آزاد نهایتا موجب تخریب سلول های بدن و محتوای ژنتیکی آنها می شوند. زمانی که بدن در حالت عادی قرار دارد، میان رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها توازن وجود دارد. بنابران رادیکال های آزاد نمی توانند اثرات تخریبی داشته باشند. اما زمانی که به دلیل کمبود آنتی اکسیدان ها در بدن این توازن بر هم بخورد، اثرات مخرب رادیکال های آزاد خودش را نشان می دهد که شامل اکسیداسیون سلول های بدن است. شما می توانید اکسیداسیون را هرجایی ببینید. اکسیداسیون موجب قهوه ای شدن سیب بدون پوست و یا زنگ زدن آهن در معرض رطوبت می شود.

اکسیداتیو استرس

اکسیداسو استرس واحدی برای اندازه گرفتن میزان اکسیداسیون در بدن است.  اگر میزان اکسیداسیو استرس در بدن زیاد باشد موجب بروز بیماری هایی مانند سرطان ها، آلزایمر، بیماری های قلبی، آسم و سایر بیماری ها می شود. همچنین پیری نیز آشکار خواهد شد. استرس اکسیداتیو از مهمترین عوامل مرگ و میر در افراد مسن می باشد. بنابراین باید با راه کارهایی که در مقالات بعدی به شما پیشنهاد می دهیم با کم کردن اثرات تخریبی رادیکال های آزاد جوانی و سلامتیتان را حفظ کنید.

ایران جنس با دریافت نمایندگی مستقیم از مارک jeunesse اقدام به ارایه محصولات مستقیم مارک ژنس با بالاترین کیفیت و قیمت مینماید. برای تماس با ما با شماره 09121394944 یا شماره ثابت 02188563259 تماس حاصل فرمایید.

اسپانسر: پیام جی پی اس فروشنده ردیاب خودرو