payamgps.com

پسوریازیس چیست، چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟

پسوریازیس چیست، چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟

در این رابطه نیز بخوانید

اثر سرم جوانسازی لومینس بر اسکارهای پوست

لوسیون بدن (بادی رینوال) لومینس

خرید لوسیون ترمیم کننده لومینس

یکی از مهمترین بیماری های پوستی که امروزه افراد بسیاری را درگیر خودش کرده است بیماری پسوریازیس می باشد. این بیماری نوعی التهاب پوستی بوده که انواع مختلفی دارد. این بیماری علائم آزار دهنده ای دارد و همچنین درمان مشخصی ندارد. اما قابل کنترل است. نشانه های این بیماری بر روی پوست پدید آمده و پوست را درگیر می کنند. به همین دلیل ممکن است در روحیه افراد نیز اثر بگذارند. در ادامه در باره این بیماری به شما اطلاعاتی می دهیم.

پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس که نام دیگر آن بیماری پوستی صدف است از جمله بیماری های خود ایمنی می باشد. در این بیماری سلول های پوستی به سرعت ایجاد می شوند و در سطح پوست عارضه هایی مانند پوسته پوسته شدن پدید می آورند.

گستردگی بیماری پسوریازیس

این بیماری از انواع بیماری های التهابی بوده که درمان مشخصی ندارد. بعضی وقت ها علائم این بیماری عود می کنند و بعضی وقت ها بیماری به حالت خاموش در می آید. پسوریازیس در موارد خفیف تر می تواند فقط قسمت های محدودی از بدن را درگیر کند. اما در موارد حادتر می تواند ضایعات پوستی ضخیم و گسترده ای را در تمامی بدن به وجود بیاورد.

زخم های ناشی از پسوریازیس عموما بر روی مفاصل مانند آرنج و زانو پدید می آیند. اما می توان آنها را در بقیه نواحی بدن نیز مانند پوست سر، دست ها، پاها و گردن مشاهده کرد.

با احتمال کمتری ممکن است زخم های این بیماری در قسمت های ناخن ها، اندام های تناسلی یا دهان مشاهده شوند. این بیماری گستردگی زیادی دارد به طوری که حدود 7.5 میلیون نفر را در آمریکا درگیر کرده است. این بیماری معمولا با بیماری هایی مانند دیابت نوع دو، بیماری های قلبی، آرتریت پسوریازیس و روده ملتهب همراه است. همه افراد از جمله زنان و مردان و کودکان و سالمندان می توانند به این بیماری دچار شوند.

 

نشانه های بیماری پسوریازیس یا بیماری صدف

علائم پسوریازیس در افراد مختلف متفاوت می باشد. این علام با توجه به نوع بیماری پسوریازیس فرق دارند. از عوارض عمومی این بیماری می توان به ملتهب و قرمز شدن پوست نواحی درگیر در بیماری اشاره کرد. در بیماری پسوریازیس ضایعات پوستی به طور معمول به رنگ نقره ای مایل به سفید یا همان رنگ صدف بوده و ضخیم هستند. زیر این پوست صدفی رنگ زخم های قرمز رنگی وجود دارد. در موارد شدیدتر این زخم ها ترک خورده و خونریزی می کنند. همچنین ممکن است بیمار در اطراف قسمت های قرمز رنگ و زخم شده درد داشته باشد. یا اینکه در اطراف عارضه های پوستی احساس خارش و سوزش کند. در ناخن ها ممکن است ضخامت و یا فرورفتگی ناخن ها به وجود بیایند. همچنین مفصل های درگیر در این بیماری دردناک و متورم می شوند.

لازم به ذکر است که تمامی این عارضه ها در تمامی بیماران وجود ندارد و یک بیمار ممکن است یکی از این عوارض را داشته باشد. همچنین در برخی انواع نادر پسوریازیس ممکن است علائم دیگری ظهور کند.

نشانه های این بیماری معمولا به صورت دوره ای پیدا می شوند. به طوری که ممکن است چند روز یا چند هفته به ویژه در فصل های سرد سال مشاهده نشوند. سپس ممکن است بیماری به حالت خاموش یا غیر قابل تشخیص در بیاید. سپس دوباره ظاهر شود. در بعضی از افراد علائم پسوریازیس برای همیشه از بین می روند.

آیا بیماری پسوریازیس واگیردار است؟

برخلاف تصور بسیاری از عموم که فکر می کنند این بیماری واگیردار است باید بگوییم که این بیماری مسری نیست. حتی اگر به زخم ها و ضایعات پوست مبتلا به این بیماری دست بزنید نیز این بیماری به شما منتقل نخواهد شد.

علت پدید آمدن پسوریازیس

در بدن افراد سالم، پوست های تازه ساخته شده در لایه های زیرین پوست رشد می کنند و به مرور زمان به سطح پوست می رسند. این پوست ها در پایان زمانی که پیر و مرده اند از بدن جدا می شوند. این چرخه به طور معمول یک ماه طول می کشد.

در افرادی که به بیماری پسوریازیس مبتلا هستد، روند تولید پوست بسیار سرعت دارد. به طوری که این چرخه فقط چند روز به طول می انجامد. بنابراین سلول های پوست فرصت ریخت ندارند. به همین دلیل سلول ها در سطح پوست جمع شده و ضایعات را پدید می آورند.

تا به خال علت دقیقی برای این بیماری بیان نشده است. ولی نتیجه بسیاری از تحقیقات و آزمایشات انجام شده نشان می دهد که احتمالا دو عاول سیستم ایمنی و ژنتیک در پدید آمدن این بیماری اثر دارند.

پسوریازیس و درگیر کردن سیستم ایمنی

پسوریازیس در واقع یک بیماری خود ایمنی می باشد. این نوع از بیماری ها به دلیل حمله کردن سیستم ایمنی بدن به سلول های آن پدید می آیند.

این درحالیست که در بدن افراد سالم، گلبول های سفید به باکتری های مهاجم حمله کرده و با عفونت ها مبارزه می کنند. اما در بیماری پسوریازیس گلبول های سفید نوع T در اثر اختلالات سیستم ایمنی به سلول های پوست حمله کرده و سرعت تولید سلول های پوستی را زیاد می کنند.

پسوریازیس و عامل ژنتیک

بعضی از افراد ژن هایی دارند که احتمال بروز پسوریازیس را افزایش می دهند. این ژن ها می توانند به ارث برسند. 25 نوع از این ژن ها تا کنون شناسایی شده اند. اگر در خانواده افراد سابقه وجود بیماری های پوستی وجود داشته باشد، احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر می شود. اما به طور کلی ژنتیک عامل اصلی نمی باشد. زیرا در حدود 10 درصد افراد این ژن ها را دریافت کرده و از میان آنها تنها 2 تا 3 درصد علائم پسوریازیس را نشان می دهند.

برای تماس با ایران جنس میتوانید از طریق تماس با 09121394944 و یا شماره ثابت 02188563259 تماس حاصل فرمایید. کارشناسان ما بصورت 24 ساعته آماده پاسخ گویی به سوالات شما عزیزان هستند.

اسپانسر: پیام جی پی اس فروشنده ردیاب خودرو