payamgps.com

شرایط و شیوه اهدای سلول های بنیادی

شرایط و شیوه اهدای سلول های بنیادی

در این رابطه نیز بخوانید:

شناخت سلولهای بنیادی با جنس

درمان جای سوختگی با سلول های بنیادی

سلول های بنیادی و افزایش طول عمر

امروزه بحث استفاده از سلول های بنیادی برای درمان بیماری ها بسیار داغ است. سلول های بنیادی نوعی از سلول های بدن هستند که قابلیت تقسیم و تبدیل شدن به هر نوع بافتی را دارند. امروزه در دنیای پزشکی بحث بر سر این است که این سلول ها را جایگزین بافت های آسیب دیده کنند تا آن قسمت را درمان کنند. بدین ترتیب که تقسیم شوند و تعدادشان زیاد شده و آن ناحیه را پر کنند. حتی در پیش بینی های امیدوار کننده می توان انتظار داشت که بتوان با این سلول ها اعضای بدن را تولید کرد.

کاربردهای درمان با سلول های بنیادی

یکی از مهمترین زمینه ها برای استفاده از سلول های بنیادی زمینه پوست و مو می باشد. با استفاده از سلول های بنیادی می توان برای زیبایی و جوانسازی به اثرات بی نظیری دست پیدا کرد. یکی از مهمترین درمان ها با سلول های بنیادی برطرف کردن جای سوختگی می باشد.

اما یکی از بزرگترین مشکلاتی که تا کنون جلوی پیشرفت این شاخه از پزشکی را گرفته است، احتمال سرطانی شدن این سلول هاست. به دلیل اینکه پتانسیل تقسیم و زیاد شدن در این سلول ها بسیار بالا بوده و ممکن است غده های سرطانی تولید کنند.

استفاده از سلول های بنیادی

 

با این حال استفاده از سلول های بنیادی روش و تجهیزات خاص خودش را دارد. برای انجام عمل پیوند سلول های بنیادی ابتدا باید  این سلول ها را از یک اهدا کننده دریافت کنند. اهدای این سلول ها شرایطی را دارد که در ادامه درباره آن به شما اطلاعاتی می دهیم.

 

سلول های بنیادی خونساز

این سلول ها از مهمترین سلول های بنیادی هستند. این سلول ها اصطلاحا نارس مانیده می شوند. این سلول ها در نواحی خاصی مانند مغر استخوان، خون بند ناف و جریان خون درون عروقی یافت می شوند.

 

شرایط اهدای سلول های بنیادی

اهدا کننده سلول های بنیادی باید در سلامت کامل به سر ببرد. به ویژه دچار بیماری هایی مانند بیماری های کلیوی، بیماری هایی قلبی، سرطان ها، دیابت، ایدز، بیماری های کبدی و حتی دچار اضافه وزن نباشد. همچنین سایر بیماری های خاص که لاعلاج و مزمن می باشند نیز مانع از اهدا سلول های بنیادی می باشند. همچنین اهدا کننده باید سنی میان 18 تا 50 سال داشته باشد.

این عمل به قدری ظریف و حساس بوده و شرایط و تجهیزات خاصی را می طلبد که به گفته مسئول پذیره نویسی سلول های بنیادی مرکز انتقال خون استان تهران از میان شش هزار نفری که برای اهدای سلول های بنیادی ثبت نام کرده اند، این عمل تنها بر روی 10 نفر انجام شده است.

روش اهدا سلول های بنیادی

در گذشته اهدای سلول های بنیادی سخت تر بود و ممکن بود اهدا کننده تحت تأثیر قرار بگیرد. اما امروزه و با پیشرفت علم این کار ساده شده است. بدین ترتیب که چند روز پیش از اهدا به روزانه دارویی به نام G-CSF به اهدا کننده تزریق می شود. این دارو فاکتور تحریک کلونی گرانولوسیتی می باشد. در این حالت سلول های بنیادی از مغز استخوان به خون محیطی مهاجرت می کنند و عمل اهدا آسانتر می شود.

در رابطه با مدت زمان مصرف دارو باید گفت که فاکتور تحریک کلونی گرانولوسیتی پیش از اهدا باید به مدت 4 روز به فرد اهدا کننده تزریق شود. در این حالت سلول های بنیادی به خوبی مهاجرت می کنند. زیرا مغز استخوان تحریک شده است.

امروزه اهدای سلول های بنیادی در سراسر دنیا انجام می شود. در ایران نیز در مراکز بسیاری به ویژه بیمارستان های تهران این اهدا صورت می گیرد.

روش برداشتن سلول های بنیادی

در این حالت فرد اهدا کننده به حالت خوابیده قرار می گیرد. سپس سوزن کوچکی که درد بسیرا کمی دارد به بازو فرد اهدا کننده فرو می رود. این سوزن به دستگاه جمع کننده پلاکت متصل است. سپس خون از بازوی فرد به دستگاه منتقل می شود. در یک طرف بی درنگ پلاکت ها جمع آوری می شوند. از طرف دیگر خون کامل فرد بدون پلاکت ها به بدن او باز می گردد. در این میان یک ماده ضد انعقاد نیز به خون ریخته شده و وارد بدن اهدا کننده می شود.

این عملیات حدود یک تا یک ساعت و نیم طول می کشد. پیش از انجام این عمل باید وزن فرد، هماتوکریت و تعدا پلاکت خون او بررسی شود. پس از تمام شده اهدا نیز دوباره پلاکت خون اهدا کننده بررسی می شود. در این عملیات باید تمامی سوزن ها، تیوب ها و کیسه ها یکبار مصرف بوده و پس از مصرف دور ریخته شوند.

درمان پوست با سلول های بنیادی

یکی از بحث برانگیزترین زمینه ها در پزشکی درمان بیماری های پوستی با سلول های بنیادی می باشد. این درمان چشم انداز امیدوار کننده ای دارد که می تواند جوانسازی و زیبایی را متحول سازد. اما امروز نیز برای درمان پوست از شیوه های کارآمدی که در ارتباط با سلول های بنیادی هستند استفاده می شود. مهمترین این شیوه ها استفاده از فاکتورهای رشد است.

فاکتورهای رشد ترکیباتی هستند که به وسیله سلول های بنیادی تولید و ترشح می شوند و ارتباطات بین سلولی را تقویت می کنند. امروزه این فاکتورهای رشد جدا شده و در محصولات جوانسازی استفاده می شوند. پس از وارد شدن فاکتورهای رشد به پوست سلول ها بهتر می توانند با هم ارتباط بر قرار کرده و با سرعت تقسیم شده و رشد می کنند. در این حالت سلول های جوان جایگزین سلول های پیر می شوند و عملیات ترمیم و جوانسازی پوست با سرعت بیشتری صورت می گیرد.

برند لومینس پیشرو در کابرد سلول های بنیادی

برند لومینس، یک برند آمریکایی است که در بسیاری از محصولات جوانسازی اش انواع گوناگونی از فاکتورهای رشد را استفاده کرده است. یکی از مهمترین محصولات این کمپانی سرم جوانسازی لومینس می باشد.

برای تماس با ایران جنس میتوانید از طریق تماس با 09121394944 و یا شماره ثابت 02188563259 تماس حاصل فرمایید. کارشناسان ما بصورت 24 ساعته آماده پاسخ گویی به سوالات شما عزیزان هستند.

 

اسپانسر: پیام جی پی اس فروشنده ردیاب خودرو