payamgps.com

آشنایی با عمل پیوند پوست یا گرافت پوست

آشنایی با عمل پیوند پوست یا گرافت پوست

در این رابطه نیز بخوانید:

سلول درمانی پوست

آسیب به DNA و پیری سلول ها

پوست عضوی گسترده در بدن است که تمام سطح بدن را پوشانده و از اندام های داخلی در برابر عوامل خارجی محافظت می کند. به همین دلیل پوست با آسیب های بیشتری مواجه می شود. این عضو همچنین در زیبایی و جذاب نشان دادن افراد نقش بسزایی دارد. بنابراین باید در حفظ و نگهداری آن کوشید.

تعداد زیادی از افراد در تصادفات، آتش سوزی، جراحی ها و یا حوادث دچار آسیب های پوستی می شوند. برخی از این آسیب ها سطحی بوده و خود به خود و یا با کرم های درمانی درمان می شوند. اما برخی از این آسیب ها عمقی هستند و با روش های ساده درمان نمی شوند. یکی از راه حل ها برای درمان آسیب های جدی پوستی انجام عمل پیوند پوست است.

عمل پیوند پوست یا گرافت پوستی

پیوند پوست یا گرافت پوستی یعنی برداشتن لایه ای از پوست خود بیمار و قرار دادن آن در ناحیه آسیب دیده پوست است. این جراحی به سادگی بهبود نمی یابد.

پیوند پوست به منظور جایگزینی ناحیه ای از پوست که آسیب دیده است به کار می رود. این عمل تنها در مواردی انجام می شود که پوست خود به خود نمی تواند درمان شود. به طور مثال در سوختگی هایی که وسیع هستند و یا زخم هایی که گسترده هستند، همچنین در مواردی که پوست به کل از بین رفته است از پیوند گرافت استفاده می شود. همچنین در درمان برخی سرطان ها و در جراحی های پلاستیک از این عمل استفاده می شود. اما بیشترین استفاده از این عمل در جراحی های سوختگی می باشد.

 

قسمت هایی از پوست که برای پیوند پوست اولویت دارند:

برای پیوند پوست بهتر است در ابتدا نواحی صورت، گردن، دست ها، زی بغل، آرنج و زانوها عمل شوند. زیرا پوست این نواحی حساس است و با آسیب دیدن به سرعت بد شکل شده و دچار جمع شدگی پوست می شوند.

قسمت هایی از پوست که برای برداشتن در عمل پیوند مناسب هستند:

توصیه می شود که سوختگی های قسمت های جلویی بدن با قسمت های دهنده ای از نواحی پشت پوشانده شوند. مناسب ترین نواحی برای دادن پوست نواحی ران و ساق پا می باشند. همچنین می توان از پوست کف سر، باشن، پشت، شکم و حتی کف پا استفاده کرد.
ناحیه هایی که برای پیوند پوست برداشته می شوند باید کاملا استریل و بدن میکروب و زخم باشند. همچنین از نظر شکل ظاهری به پوست ناحیه گیرنده نزدیک باشند.

 

انواع مختلف عمل پیوند پوست

روش اول: از خود فرد به عنوان دهنده پوست استفاده می کنند.

روش دوم: از پوست همتای فرد استفاده می کنند. به طور مثال در مواردی که بیمار دارای خواهر و یا برادر دو قلو می باشد پیوند با احتمال کمتری رد می شود.

روش سوم: از پوست فرد دیگر استفاده می شود.
روش چهارم: از پوست موجود دیگر مانند خوک استفاده می کنند.

در دو روش آخر احتمال رد کردن پیوند بیشتر است. در این حالت بدن فکر می کند که پوست بیگانه می باشد و عمل پیوند پوست با شکست مواجه می شود.

پوستی که برای پیوند آماده است چه شرایطی دارد؟

هنگامی که باف صورتی رنگ روی پوست را پوشانده باشد و شرایط و محیط مناسبی برای رشد کردن سلول های پوششی پوست و سد مقاومی در برابر عفونت ها برقرار باشد.

بافت مورد نظر باید رگهای خونی زیادی داشته باشد، مستحکم باشد و هیچگونه ترشحی نداشته باشد. در این هنگام پوست آماده پیوند دادن است.

اهداف پیوند پوست

این پیوند باعث می شود تا عملکرد پوست حفظ شود. همچنین باعث می شود تا پوست بد شکل نشود و جمع نگردد و در اندام فرد تغییر حالت ایجاد نشود. این عمل همچنین باعث می شود تا گوشت اضافی در زخم ایجاد نشود. با این عمل هچنین پوست سریعتر بهبود پیدا می شود. در این عمل خطر عفونت کاهش پیدا می کند.

نحوه انجام عمل پیوند پوست

این عمل تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. همچنین می توان با بی حسی موضعی این عمل را انجام داد. برای این حالت باید حتما پوست کاملا ضد عفونی شده باشد.

پس از انجام اقدامات لازم سپس با ابزاری مخصوص ضخامتی مورد نیاز از پوست ناحیه دهنده را بر می دارند. اگر مابین پوست ناحیه دهنده و ناحیه گیرنده، تناسبی وجود نداشته باشد. با ابزارهای ویژه ای روی پوست شکاف های موازی ایجاد می کنند و گستره آن را به 5/1، 3، 6 و 9 برابر می رسانند.

سپس آن ناحیه را به محل گیرنده که کاملا تمییز شده باشد و آماده پذیرش پیوند باشد منتقل می کنند. سپس آن ناحیه را با استفاده از بخیه و یا چسب مخصوص و یا منگنه ثابت نگه می دارند.
این عمل باید در شرایط کاملا استریلیزه انجام شود و دوره نقاهت آن تقریبا طولانی است. همچنین تا مدت ها پس از انجام عمل پیوند بیمار باید دارو مصرف کند تا احتمال رد پیوند را کم کند.

ایران جنس با دریافت نمایندگی مستقیم از مارک jeunesse اقدام به ارایه محصولات مستقیم مارک ژنس با بالاترین کیفیت و قیمت مینماید. برای تماس با ما با شماره های 09124909053 و 09050641300 یا شماره ثابت 02188563259 تماس حاصل فرمایید.

اسپانسر: پیام جی پی اس فروشنده ردیاب خودرو