نماد سایت ایران ژنس

مراحل ترمیم پوست آسیب دیده

مراحل ترمیم پوست آسیب دیده

در این رابطه نیز بخوانید:

شناخت سلولهای بنیادی با جنس

کرم روز لومینس و پیشگیری از بیماری های پوستی

حتما برای شما نیز دست یک بار اتفاق افتاده است که پوستتان جراحت بردارد. این یک امر طبیعی است و برای همه پیش می آید. اما آنچه ناخوشایند است بر جای ماندن آثار ناشی از زخم ها بر روی پوست است.

این آثار که اسکارهای پوستی نام دارند، می توانند بر روحیه افراد تأثیر بدی بگذارند و اعتماد به نفس آنها را کاهش دهند.

انواع زخم ها

زخم ها به دلایل مختلفی ممکن است پدید آیند. از این عوامل می توان به عوامل ژنتیکی، تصادف کردن، سوختگی، حوادث و جراحی ها اشاره کرد.

این جراحات برای درمان نیاز به صرف هزینه و وقت زیادی دارند. افزون بر این موارد ممکن است برای روحیه برخی افراد آثار زیانبارتری داشته باشند که در موارد حادتر ممکن است به افسردگی منجر شود.

چگونگی بهبود زخم ها

برای اینکه بدانید چگونه می توانید به ترمیم زخم های روی پوستتان کمک کنید و پوستی جوان و سالم داشته باشید، باید ابتدا بدانید که زخم ها چکونه در بدن بهبود پیدا میکنند.

فیبروبلاست ها سلول هایی در پوست هستند که در این زمینه اثر زیادی دارند. فیبروبلاست ها در پوست نقش ترمیم کننده دارند. اما این نقش به نوع سلول ها و محیط خارجی سلول وابسته است. به طور مثال اگر به محیط خارجی سلول ها کلاژن تزریق شود، این سلول ها بهتر می توانند رشد کرده و تکثیر شوند.

نقش برخی سلول های بنیادی در خود ترمیمی پوست

یکی از مهمترین سلول هایی که در خود ترمیمی پوست دخالت دارد، سلول های بنیادی مزانشیمی می باشند. این سلول های بنیادی موادی از خود به بیرون ترشح می کنند که فاکتورهای رشد نام دارند. فاکتورهای رشد در برقراری ارتباطات و تماس میان سلول ها نقش مهمی دارند. بنابراین می توانند به تکثیر شدن و عملکرد صحیح سلول های فیبروبلاستی کمک زیادی کنند

این سلول ها می توانند موجب تغییرات در ترشحات سلول های فیبروبلاست شده و بدین وسیله به عملکرد آنها کمک کنند.

دورنمای سلول درمانی پوست

دانشمندان عقیده دارند که در آینده بتوانند سلول های بنیادی مزانشیمی را از منابع مختلف جدا کرده و برای ترمیم سلول های پوستی مورد استفاده قرار دهند. تحقیقات در زمینه سلول درمانی پوست به وسیله خود سلول ها النون به طور گسترده در حال انجام است و تا کنون نیز نتایج خوبی کسب شده است. اما مشکل اصلی بر سر راه این تحقیقات این است که تقسیم و زیاد شدن این سلول ها باید به خوبی کنترل شود. زیرا سلول های بنیادی سلول هایی با پتانسیل تقسیم شدن بالا هستند و اگر غیر قابل کنترل رشد و تکثیر شوند ممکن است انواع سرطان ها را به وجود بیاورند. بنابراین فعلا تحقیقات آزمایشگاهی بر روی سلول درمانی پوست و یا درمانی با پیوند های بسیار کوچک در حال بررسی است.

سلول های فیبروبلاست

سلول های فیبروبلاست در واقع اصلی ترین بافت های همبند را در پوست تشکیل می دهند. این سلول ها ترکیبات بافت همبند را تولید و ترشح می کنند. همچنین این سلول ها مولکول های پیش ساز برای ساخت پروتئین های مهمی مانند کلاژن و الاستین را تهیه می کنند.

مراحل ترمیم زخم های پوست

ترمیم شدن یک زخم پوستی شامل 3 مرحله است. این مراحل به ترتیب شامل مسدود کردن خونریزی، التهاب و ترمیم ساختاری هستند. هر کدام  از این مراحل با همپوشانی با مرحله قبل شروع می شود.

در مرحله  ترمیم ساختاری بافت گرانولاسیون جدید تشکیل شده، تغییر وضعیت داده می شود و جای زخم را شکل می دهد.

سلول های درگیر در فرآیند ترمیم زخم

سلول های گوناگون زیادی در فرآیند ترمیم زخم نقش دارند. از این سلول ها می توان پلاکت ها، ماکروفاژها، نوتروفیل ها، سلول های T، سلول های عصبی آسیب دیده و MAST Cells را نام برد. این سلول ها در متوقف کردن خونریزی و التهاب نقش دارند.

سلول های دیگری هستند که به این فرآیند کمک می کنند. سلول هایی مانند اپی درم، فیبروبلاست های درم و سلول های آندوتلیال می توانند شرایط مورد نیاز برای ترمیم ساختاری زخم را فراهم کنند.

تغییرات رخ داده در ترمیم زخم

برای ترمیم زخم ابتدا لخته تشکیل می شود. سپس لخته فیبرینی تشکیل شده پلاکت ها را در خود به دام می اندازد. با این کار جلوی خونریزی گرفته می شود. در این حالت سلول های قرمز خون در سطح پوست خشک می شود و جای زخم را به وجود می آورند.

سپس لخته تشکیل شده به وسیله ماکروفاژها و نوتروفیل ها مورد حمله قرار می گیرد. در این حالت سلول های پایه لایه اپیدرم پوست به درون لخته مهاجرت کرده و به زیر زخم می روند. بنابراین زخم با فیبروبلاست ها پر می شود.

ترمیم ساختاری

 

در ترمیم ساختاری چند مرحله رخ می دهد. مراحلی مانند پوشش مجدد زخم با بافت اپی تلیال، به وجود آمدن بافت گرانولاسیون و تغییر کردن بافت گرانولاسیون منبع اسکار.

پوشش مجدد با بافت اپی تلیال

سلول های لایه پایه اپیدرم در طی چند ساعت پس از رخ دادن آسیب، اتصالات خودشان را در لبه جراحت به هم سست می کنند. این سلول ها مثل یک ورقه از میان توده فیبرینی مهاجرت کرده و روی جراحت را می پوشانند.

گسترش بافت گرانولاسیون

در این مرحله توده فیبرینی با بافت فیبروبلاستی که مویرگ های زیادی دارد مشخص می شود. در حدود 2 روز پس از جراحت، پیش از اتمام مرحله التهاب، فیبروبلاست ها از اصراف غشای میانی پوست به درون توده مهاجرت می کنند. همزمان، مویرگ های جدید نیز در بافت فیبروبلاستی بازسازی می شوند که گرانولاسیون نام دارد. به دلیل اینکه مویرگ ها به آن ظاهری قرمز و دانه دانه مانند گرانول می دهند.

مهاجرت و رشد فیبروبلاست ها

منبع فیبروبلاست ها احتمالا برای ترمیم ساختاری دو جانبه است. یکی فیبروبلاست هایی که در محل زخم مستقر هستند و دیگری فیبروبلاست هایی که متمایز شده اند. این سلول ها از سلول های بنیادی مزانشیمی هستند که از راه مجاری رگها وارد محل زخم می شوند.

فیبروبلاست های با منشأ مغز استخوان هر دو نوع کلاژن نوع I  و نوع III رامی سـازند ، اما  فیبروبلاسـت هـای مـستقر  درمحیط فقط کلاژن نوع  I را تولید می کنند.

ایران جنس با دریافت نمایندگی مستقیم از مارک jeunesse اقدام به ارایه محصولات مستقیم مارک ژنس با بالاترین کیفیت و قیمت مینماید. برای تماس با ما با شماره 09121394944 یا شماره ثابت 02188563259 تماس حاصل فرمایید.https://iranjeunesse.com