payamgps.com

مضرات نور خورشید برای پوست

مضرات نور خورشید برای پوست

نور خورشید از بزرگترین نعمت های طبیعی است که نه تنها برای کل طبیعت بلکه برای پوست هم بسیار مفید و حتی ضروری است. بنابراین لازم است که افراد برای سلامت بدن و پوست خود حتمأ زیر آفتاب قرار گیرند. اما در عین حال، آفتاب تأثیرات منفی نیز دارد که میتواند برای پوست موجب آسیب های بسیار جدی شود. بدیهی است این آسیب ها زمانی اتفاق می افتند که پوست بیش از حد نیاز و یا بدون مراقبت کافی زیر نور خورشید قرار بگیرد. در این مقاله می خواهیم در رابطه با تأثیرات منفی آفتاب بر پوست صحبت کنیم.

مضرات نور خورشید برای پوست

1-التهاب و قرمزی پوست

التهاب پوست یکی از عوارض قرار گیری بیش از حد زیر نور خورشید است. یعنی اینکه پوست به صورت مزمن تغییر رنگ می دهد و داغ می شود و اصطلاحأ می سوزد. که علائم آن بیشتر در گونه ها و نواحی بینی و پیشانی خود را نشان می دهد.

2-بیماریهای پوستی

نور خورشید باعث می شود تا پوست زمخت شود، همچنین باعث می شود لایه های اولیه ی پوست با سرعتی بیشتر از سرعت معمول رشد کنند. بنابراین پوست چروک و وارفته خواهد شد و پیری زودرس فرا خواهد رسید. در این حالتی وضعیتی بوجود می آید که سولار الاستوز (solar elastosis) نام دارد. یکی دیگر از اثرات نازک شدن پوست خونمردگی و پارگی پوست است.

3-در سیستم ایمنی بدن زنان اختلال ایجاد می کند.

زنانی که در مناطقی زندگی می کنند که در آن تابش آفتاب شدید است با اشعه ی فرابنفش نور خورشید بیشتر تماس دارند. همین امر باعث می شود تا به یک بیماری مربوط به ماهیچه به اسم میوسیت مبتلا شوند.

4-سرطان پوستی

افرادی که زمان زیادی دچار آفتاب سوختگی می شوند با احتمال بیشتری امکان ابتلا به سرطان پوست را دارند. آفتاب سوختگی بیماری ای است که بوسیله ی تماس طولانی مدت با نور خورشید ایجاد می شود. اثرات سرطانی آفتاب سوختگی دراز مدت است و در زمان کوتاه خود را نشان نمی دهد. حتی ممکن است عوارض آن بعد از گذشت 10 سال پدیدار شود. آفتاب سوختگی در افراد با رنگ پوست متفاوت با میزان متفاوتی ایجاد می شود. به این ترتیب که افراد درای پوست تیره، سبزه و سیاه  کمتر آفتاب سوخته می شوند.

مضرات نور خورشید برای پوست

5-لوپوس

بیماری لوپوس از عوارض قرار گیری زیر آفتاب شدید است. لوپوس نوعی بیماری نقص ایمنی است که در آن سلول های ایمنی بدن بر ضد سلول های خود بدن عمل میکنند. این باعث می شود تا در بدن اختلالات و عوارضی پدید آید و این بیماری ایجاد شود. از علائم این بیماری این است که در آن بثورات پوستی روی بدن به شکل خطوطی شبیه خطوط صورت گرگ نمایان می شود.

6-بیماری ناخنک چشم

از علائم این بیماری این است که یک بافت اضافی در ناحیه ی سفیدی چشم ایجاد می شود. این بافت اضافه در نزدیکی قرنیه (بخش رنگی چشم) بوجود می آید. ناخنک یک بیماری شایع چشمی بعد از بیماری آب مروارید است. این بیماری جزء خفیف ترین بیماری های چشمی حاصل از آفتاب شدید است. علت اصلی آن قرار گرفتن چشم در معرض آفتاب شدید به مدت طولانی و بدون عینک آفتابی است.

7-تغییرات رگ های خونی در اثر نور شدید آفتاب

اشعه ی فرا بنفش نور خورشید دیواره ی رگ های خونی را می تواند نازک کند. در این حالت، حتی در اثر ضربه های بسیار کوچک خونمردگی در زیر پوست ایجاد می شود. نور شدید خورشید همچنین باعث اتساع مویرگ های موجود در پوست می شود. این امر برای پوست صورت شدید تر است.

8-رنگدانه های پوست در اثر نور خورشید تغییر میکنند.

از فراوان ترین تغییرات رنگدانه های پوستی میتوان ایجاد کک و مک و همچنین لکه های پوستی را نام برد. این عارضه بیشتر در افراد دارای پوست سفید دیده می شود. دلیل آن این است که با تابش نور خورشید، سلول هایی که ملانین یا همان رنگدانه ی پوستی را تولید میکنند تخریب می شوند که این باعث ایجاد کک و مک در پوست می شود. این لکه ها که نام دیگرشان لکه های کبدی یا لکه های پیری است، بیشتر در پشت دست ها، بازوها، شانه ها، پشت و قفسه ی سینه پدیدار می شوند. این لکه ها ناشی از افزایش سن نیستند و در اثر تابش شدید آفتاب به وجود می آیند. اشعه ی ماورای بنفش خورشید موجب ایجاد لکه های سفید رنگی نیز روی پوست می شود که در قسمت ساق پا و بازو ها و پشت دست خود را نشان می دهند.

9-برآمدگی پوست صورت

اشعه ی ماورای بنفش خورشید باعث ایجاد خال های بزرگ و گوشتی روی قسمت هایی از پوست می شود که در معرض آفتاب شدید بوده اند که اگر این امر ادامه پیدا کند بعدا تبدیل به ضایعاتی که حالت پیش سرطانی دارند خواهد شد.

 

اسپانسر: پیام جی پی اس فروشنده ردیاب خودرو