payamgps.com

اگر در مورد مکمل های غذایی نمیدانید، حتما بخوانید

اگر در مورد مکمل های غذایی نمیدانید، حتما بخوانید

شاید در رابطه با استفاده از مکمل های غذایی از دوستان و آشنایان خود زیاد شنیده باشید. مصرف این مکمل ها مختص گروه خاصی از مردم نیست و طیف گسترده ای از مردم از جمله زنان باردار، ورزشکاران، افراد مسن و غیره را در بر میگیرد. همچنین گفته می شود که این مکمل ها میتوانند در افزایش یا کاهش وزن، کاهش فشار خون و عضله سازی مؤثر باشند. اما واقعا آیا این مکمل ها نیاز هستند؟ مگر از چه موادی تشکیل شده اند که اینطور مصرف گسترده ای دارند؟ برای پاسخ به این سوالات بهتر است مقاله ی زیر را بخوانید.

وزارت بهداشت آمریکا شروطی را برای اینکه یک ماده مکمل غذایی باشد گذاشته است. که شامل موارد زیر هستند:

باید حتما در کنار رژیم غذایی مصرف شود.

شامل یک یا چندین ماده دارای فرمولاسیون مشخص و شناخته شده باشد.

مصرف خوراکی داشته باشد.

دارای برچسب مکمل غذایی که دارای جزئیات خصوصات آن است باشد.

کیفیت بالایی داشته باشد.

ناخالصی و مواد آلاینده در آن نباشد.

آیا شما از افرادی هستید که به مکمل های غذایی نیاز دارند؟

مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه شود این است که مکمل های غذایی هیچگاه نباید جای غذای اصلی را بگیرند و فقط باید به عنوان مکمل در کنار غذای اصلی مصرف شوند. بنابراین نباید انتظار داشته باشید که این مکمل ها تمام مواد غذایی مورد نیاز بدن را فراهم کنند. محققان می گویند که این مکمل ها در مواقعی که بدن با رژیم غذایی نامناسب افت کرده مفید هستند و هیچ گاه نمیتوانند جای غذای اصلی را برای بدن بگیرند. این به خاطر این است که مواد غذایی ار ترکیبات بسیار متنوع و پیچیده ای ساخته شده اند که بشر حتی نتوانسته برخی از آنها را شناسایی کند.

اگرچه مصرف این مکمل ها برای برخی از افراد نیاز است، مثل زنان باردار یا زنانی که شیر می دهند. افراد گیاه خوار، افرادی که به برخی از مواد غذایی حساسیت دارند و نمیتوانند مواد مغذی آنها را دریافت کنند. افراد دارای سن بالا و کسانی که دچار بیماری های قلبی و عروقی، کلیوی و سرطان ها هستند.

اگر در مورد مکمل های غذایی نمیدانید، حتما بخوانید

در ادامه 9 مورد از مهم ترین مکمل های غذایی را برایتان معرفی می کنیم:

1-مولتی ویتامین‌ها

سال هاست که مولتی ویتامین ها به عنوان موادی برای جبران کمبود مواد غنی مورد نیاز بدن معرفی شده اند و مصرف بالایی دارند. اما باید توجه داشته باشید که مولتی ویتامین ها فقط باید یک بار در روز و متناسب با جنسیت و سن فرد مصرف شوند تا تأثیر مثبت خود را بگذارند و به بدن صدمه نزنند. این مواد می توانند برای پر کردن شکاف حاصل از کمبود مواد مغذی مناسب برای بدن استفاده شوند.

2-جایگزین‌های خوراکی

این مواد حالت پودری دارند و با برند های مختلفی در بازار موجود هستند. این مواد واجد شرایط مواد مکمل غذایی نیستند. اما با توجه به اینکه در اذهان عمومی به عنوان مکمل غذایی شناخته می شوند، به معرفی آنها می پردازیم:

این مواد بیشتر برای کسانی مفید هستند که نمی توانند بعضی از گروه های مواد غذایی را مصرف کنند. و خوردن آنها فقط در صورتی مجاز است که در هنگام خوردن همراه غذا مشکلی برای فرد به وجود نیاید. مصرف این مواد در بعضی اوقات می تواند همراه با ورزش و رژیم غذایی مخصوص باشد تا میزان کالری را در بدن تنظیم کند.

3-مکمل های ورزشی

این مکمل ها از پر طرفدار ترین مکمل های غذایی هستند که طیف بسیار گسترده ای از آنها در حال فروش و استفاده است. این مواد به صورت قرص، پودر و یا نوشیدنی وجود دارند. هدف این مواد آبرسانی به بدن و بالا بردن فعالیت بدن است. این مکمل ها باید در مدتهای طولانی مصرف شوند، به طوری که با یک هفته یا دو هفته مصرف آنها نمی توانید نتیجه ای حاصل کنید. برای انتخاب مکمل ورزشی مناسب بدن خود باید دقت بسیاری به خرج دهید.

از محبوب ترین مکمل های ورزشی می توان کراتین را نام برد. این مکمل برای بازسازی عضله ها برای ورزشکاران دارای تمرینات سنگین و فعالیت مستمر مثل ورنه برداری بسیار مؤثر است. اما برای ورزشکاران استقامتی مثل دو و میدانی تإثیر چندانی ندارد. درهنگام مصرف این مکمل بدن باید همواره آب کافی داشته باشد تا کمبود آب باعث گرفتگی عضلات نشود.

از دیگر موادی که به عنوان مکمل ورزشی میتوان نام برد کافئین است. این ماده برای تقویت نیرو ی بدن بسیار مفید است. اما در نظر داشته باشید که مصرف این مکمل هم میزان محدودی دارد و نباید بی رویه مصرف شود.

4-کلسیم

هر چند که اکثر افراد در رژیم غذاییشان از کمبود کلسیم رنج میبرند، اما متخصصان می گویند حتی الامکان باید افراد سعی کنند تا کلسیم مورد نیاز بدن خود را با مواد غذایی مثل لبنیات، سبزیجات دارای رنگ تیره، سویا، کشمش، ماهی و لوبیا تأمین کنند.

اما گاهی اوقات افراد به دلیل حساسیت به لاکتوز نمیتوانند لبنیات مصرف کنند. این افراد میتوانند کلسیم مورد نیاز خود را از طریق مکمل های غذایی کلسیم نظیر سیترات کلسیم و یا لاکتاک که بهتر توسط بدن جذب می شوند، تأمین کنند.

اگر در مورد مکمل های غذایی نمیدانید، حتما بخوانید

5- ویتامین‌های گروه B

این ویتامین ها شامل 6 نوع ویتامین B هستند. برخی کارشناسان معتقدند که مصرف مکمل های غذایی شامل ویتامین های این گروه برای بدن ضروری نیست. اما مسئله این است که سالمندان با کمبود ویتامین های این گروه مواجه اند. زیرا با بالا رفتن سن، بدن توانایی جذب این گروه از ویتامین ها را از دست میدهد.

6-ویتامین c

گفته می شود ویتامین c برای بهبود سرما خوردگی بسیار مفید است.  مصرف این مکمل حساسیت موارد قبلی را ندارد و اگر در روز تا 1000 میلی گرم هم استفاده شود، آسیبی به بدن  نمی رساند. چون این ویتامین محلول در آب است و مازاد آن به راحتی از راه ادرار دفع می شود. این ویتامین همچنین در التیام زخم ها مؤثر است.

7-گلوکزامین و کندراتین

این مواد برای افراد مبتلا به درد مفاصل توصیه می شوند.

8- ویتامین D

بسیاری از افراد از کمبود ویتامین D رنج می برند. این ویتامین برای جلوگیری از پوکی استخوان بسیار ضروری است و استفاده از مکمل غذایی آن تا 1000 میلی گرم در روز محدودیت ندارد.

9-روغن ماهی

روغن ماهی بخش عظیمی از مکمل های غذایی را تشکیل می دهد. این مکمل به دلیل دارا بودن امگا 3 از قلب محافظت می کند و برای افرادی مناسب هستند که میزان کافی از ماهی را در رژیم غذایی خود ندارند.

 

اسپانسر: پیام جی پی اس فروشنده ردیاب خودرو