payamgps.com

اثرات رادیکال های آزاد بر پوست

اثرات رادیکال های آزاد بر پوست

در این رابطه نیز بخوانید:

مکمل ضد پیری فینیتی Finiti چیست؟

معرفی محصول AM و PM

مکانیسم عمل محصول فینیتی (Finiti)

 

بیماری های پوستی از مهمترین عواملی هستند که امروزه افراد زیادی را به خودشان درگیر می کنند. پوست می تواند به واسطه عوامل بسیاری تخریب شود. از این عوامل می توان به عوامل بیرونی و عوامل درونی اشاره کرد. عوامل درونی شامل رژیم غذایی و وراثت هستند. از عوامل بیرونی نیز می توان به اثر آفتاب و شرایط محیطی زندگی افراد اشاره کرد. یکی از مهمترین عواملی که بر آسیب رسیدن به پوست اثر می گذارند رادیکال های آزاد هستند. رادیکال های آزاد ذراتی هستند که از شکسته شدن پیوندهایی شیمیایی ترکیبات دیگر به وجود می آیند. این ترکیبات بسیار فعال بوده و بر سلول های بدن اثر می گذارند.

رادیکال های آزاد می توانند به چربی های موجود در بدن حمله کنند. به همین دلیل می توانند غشا سلول ها را پاره کنند و وارد سلول شوند. همچنین می توانند مواد سمی را به بافت های پیرامون خود منتشر کنند. بسیاری از این تخریب ها غیر قابل جبران بوده و مرگ سلول ها و یا ایجاد اختلال در عملکرد سلول ها را منجر می شوند.

دفاع بدن در برابر رادیکال های آزاد

 

بدن یک سیستم دفاعی بسیار قوی در برابر رادیکال های آزاد دارد. این سیستم، یک سیستم آنتی اکسیدانی قوی می باشد. بدین شکل که در حالت طبیعی میان آنتی اکسیدان های موجود در بدن و رادیکال های آزاد موجود در آن تعادل برقرار می باشد. این حالتی طبیعی و نرمال است که می تواند از ایجاد آسیب و اختلال در بدن جلوگیری کند.

اما اگر به هر دلیل میزان آنتی اکسیدان ها در بدن کم شود و یا اینکه مشتقات اکسیژن فعال بیشتر تولید شوند، آسیب های بیولوژیک بیشتری که ناشی از استرس اکسیداتیو می باشند، رخ می دهند. استرس اکسیداتیو به برهم خوردن توازن میان آنتی اکسیدان و رادیکال های آزاد در بدن گفته می شود. در این حالت بدن توان مقابله با رادیکال های آزاد را نداشته و آسیب های سلولی پدید می آیند. برای اینکه این ارتباط را بهتر درک کنید بهتر است که تعاریف دقیق کلماتی که این ارتباط ها را نشان می دهند بهتر بدانید.

تعریف رادیکال آزاد

 

رادیکال های آزاد شامل مولکولهایی هستند که لایه آخر الکترونی آنها جفت الکترون نیست و دارای الکترون تک می باشد. این ترکیبات از لحاظ شیمیایی از سایر ترکیبات فعالتر هستند. این ترکیبات با وجود ناپایدار بودن می توانند به طور مستقل وجود داشته باشند.


مشتقات اکسیژن فعال شامل چه مواردی هستند؟

 

این مشتقات نیز ترکیبات رادیکالی هستند. رادیکال هایی مانند رادیکال لیپید، رادیکال سوپراکسید، رادیکال هیدروکسیل و رادیکال پراکسیل لیپید.

مشتقات غیر رادیکالی نیز شامل اکسیژن تنها، هیدروپراکسید لیپید و هیدروژن پراکسید هستند.

 

تعریف آسیب بیولوژیک

 

آسیب بیولوژیک به معنای حمله رادیکال های آزاد به مولکول های بیولوژیک و تخریب آنها می باشد.

تعریف آنتی اکسیدان ها

 

این ترکیبات شامل موادی هستند که می توانند از تخریب بیولوژیکی سلول ها و مولکول های بدن جلوگیری کنند. و یا اینکه تخریب آن را به تعویق بیندازند.

اثرات رادیکال های آزاد بر پوست

پوست از مهمترین اعضای بدن می باشد. این عضو حدود 16 درصد وزن بدن را تشکیل می دهد. پوست اولین سد دفاعی بدن در برابر عوامل آسیب رسان و بیماری زای محیطی می باشد. پوست از لایه های مختلفی تشکیل شده است. لایه بیرونی پوست دارای رگهای خونی نبوده و به وسیله لایه میانی تغذیه می شود. اصلیترین سلول های موجود در لایه میانی کرانوسیت ها هستند. ملانوسیت ها هم داخلی ترین لایه پوست وجود دارند.

لایه میانی پوست دارای تعدادی رگ خونی، فولیکولها، عصب ها، ماهیچه های نرم و غدد بافت لنفاوی می باشد. لایه میانی پوست دارای بافت پیوندی متراکم بوده و از کلاژن، الاستین و الیاف شبکه ای تشکیل شده است. اصلی ترین سلول های این بافت، فیبروبلاست هاف ماکروفیزها و ذخیره چربی می باشند.

لایه زیرین پوست برای متصل کردن پوست به ماهیچه ها کاربرد دارد و در بسیاری از موارد جز پوست به حساب نمی آید.  این لایه شامل حدود 50 درصد چربی موجود در بدن است.

با بالارفتن سن افراد واکنش های بیوشیمایی گوناگونی در بدن انجام می شوند. این واکنش ها رفته رفته تغییراتی را در پوست پدید می آورند. به طور مثال سلول های مرده لایه بیرونی که اپیدرم می باشد به سادگی نمی ریزند و یا اینکه رشته های کلاژن و الاستین شکسته می شوند. در این حالت میزان کلاژن و الاستین موجود در پوست کم شده و پوست به تدریج دچار چین و چروک می شود.

دلایل پدید آمدن رادیکال های آزاد

 

بسیاری از عوامل بر تولید شده رادیکال های آزاد دخالت دارند. عواملی مانند آفتاب، تنش های روانی، الکل و دود سیگار، کمبود خواب و آلودگی هوا بر تولید این مواد اثر دارند. در این حالت رادیکال های آزاد در بدن زیاد شده و پوست به سرعت دچار چین و چروک می شود. اما آنتی اکسیدان ها اگر به میزان لازم در بدن وجود داشته باشند می توانند با این اثرات مقابله کنند.

مکانیسم اثر رادیکال های آزاد بر پوست

 

رادیکال های ازاد می توانند به لایه درم پوست حمله کرده و اجزای موجود در آن را تخریب کنند. بنابراین باید برای مقابله با رادیکال های آزاد اقدامات جدی صورت بگیرد. در غیر این صورت، رنگدانه ملانین به لکه های تیره تبدیل می شود.

لیپیدها می توانند پوست را تازه و جوان نگه دارند. اما لیپیدها با اثر رادیکال های آزاد به لیپید پراکسید تبدیل می شوند. به همین دلیل پوست پیر و چروک خواهد شد.

رادیکال های آزاد همچنین در پدید آوردن بیماری های پوستی بسیاری دخالت دارند. سرطان پوست یکی از آنهاست. مهمترین اثر رادیکال های آزاد بر پوست تخریب DNA سلول ها است. در این حالت سلول ها دیگر توان بازسازی و ترمیم خودشان را از دست می دهند.

بنابراین با مصرف مداوم آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین های E و  C از اثرات مخرب رادیکال های آزاد بر پوستتان جلوگیری کنید.

ایران جنس با دریافت نمایندگی مستقیم از مارک jeunesse اقدام به ارایه محصولات مستقیم مارک ژنس با بالاترین کیفیت و قیمت مینماید. برای تماس با ما با شماره 09121394944 یا شماره ثابت 02188563259 تماس حاصل فرمایید.

اسپانسر: پیام جی پی اس فروشنده ردیاب خودرو